Airbus heeft een artist impression van de Beluga XL vrijgegeven. Het nieuwe transportvliegtuig gaat de Beluga vervangen en moet in 2019 vliegen.
Het toestel is een stuk groter dan zijn voorganger. De huidige Beluga is gebouwd op een A300, de basis van de ‘XL‘ is de A330-200. De nieuwe variant is 63 meter lang en heeft een vleugelspanwijdte van 60 meter. De Beluga is 56 meter lang en slechts 44 meter breed.
Verbeteringen
De grootste verbeteringen bij de XL zijn de lengte, de maximum takeoff weight (MTOW) en het laadvermogen. De XL is zeven meter langer, heeft een aanzienlijk hogere MTOW ten opzichte van de originele Beluga (227 ton ten opzichte van 155 ton) en heeft met 53 ton ook een hoger laadvermogen. De vijf Beluga’s die nu vliegen kunnen 47 ton meenemen. Onder de vleugels hangen straks Rolls Royce Trent-700 motoren, die worden door Airbus ook al bij de A330-200neo gebruikt.
Vleugel
Eén van de voornaamste opdrachten voor de XL is voorlopig het vervoeren van vleugels voor de A350. Die worden in Broughton (Verenigd Koninkrijk) gemaakt en vervolgens naar Bremen gevlogen. Daar worden de vleugels afgemaakt. De complete vleugel wordt daarna naar de assemblagelijn in Toulouse gevlogen, waar uiteindelijk de A350 van de band rolt. De XL kan twee vleugels tegelijkertijd vervoeren; de huidige Beluga kan er maar één meenemen per vlucht.
Specificaties:
Lengte: 63,1 meter
Hoogte: 18,9 meter
Spanwijdte: 60,3 meter
Rompbreedte: 8,8 meter
Vleugeloppervlak: 361 m2
Motoren: 2x Rolls-Royce Trent 700
Vliegbereik: 4074 kilometer
Maximum take-off weight: 227 ton