fbpx
MilitairOnderwerpen

Nieuwe VS bommenwerper gaat veel meer kunnen

De bommenwerper die nieuw wordt ontwikkeld gaat veel meer functies krijgen dan het gooien van bommen. Het wordt het centrum van de luchtmacht.

De luchtmacht heeft 80 tot 100 nieuwe bommenwerpers nodig om de oude B-52’s en iets minder ouder B-1 te vervangen. Binnenkort wordt bekend wie het $ 550 miljoen kostende toestel mag gaan maken, Northrop Grumman of een Boeing-Lockheed Martin team.

Bovenal wordt het toestel een informatieverzamelaar. Het toestel zal lang boven een gebied kunnen blijven hangen en veel wapens meenemen. Het is dan een kwestie van wachten tot doelen zichtbaar worden. In de romp worden verschillende antennes geïntegreerd voor krachtige radars. Doordat computerkracht veel goedkoper is geworden kan een deel van de informatie al in het vliegtuig worden verwerkt, in plaats van alle data via satellieten versturen die dan weer teruggestuurd moet worden.

De B-3 kan taken van AWACS en JSTAR toestellen over gaan nemen. Doordat de B-3 een stealth vliegtuig zal zijn, kan het makkelijk ongezien in zwaar verdedigd luchtruim komen. toestellen als de AWACS met de enorme antenne wordt makkelijk gezien. Samen met de lange afstandsraketten wordt het een krachtig wapen.

Mogelijk krijgt het toestel ook de spullen om andere toestellen neer te halen. Iets wat een bommenwerper tot nu toe niet kan. Het toestel kan ook op afstand bestuurd worden. Waarschijnlijk is dat er ook een piloot in kan. De B-3 zal uiteindelijk atoombommen mee moeten kunnen nemen, al zal deze functionaliteit pas later worden toegevoegd. Het is onwaarschijnlijk dat een onbemand toestel met een atoombom op weg wordt gestuurd. Nu kan alleen een B-52 een atoombom afwerpen.

Tenslotte is de verwachting dat er in de toekomst ook een laser-wapen wordt toegevoegd aan het arsenaal. De marine is al aan het testen met een dergelijk wapen om schepen te kunnen verdedigen.

✈️ Ontvang 20.000 Flying Blue Miles met een American Express kaart

Vraag een American Express Gold creditcard aan en ontvang daarbij tijdelijk 20.000 Flying Blue miles. Ter illustratie: een KLM-vlucht Amsterdam-Berlijn begint momenteel al vanaf 4.500 miles, exclusief belastingen. Lees de voorwaarden alvorens de kaart aan te vragen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button