fbpx
HelikoptersMilitairNieuwsOnderwerpen

NL luchtmacht vindt helikopter-van-de-toekomstplan VS niks

Luitenant-Generaal Alexander Schnitger van de Nederlandse luchtmacht zegt in een speech dat de twee ontwerpplannen van de helikopter van de toekomst een te beperkt vliegtuig kunnen betekenen voor toekomstige oorlogsvoering.

Het hoofd van de Nederlande luchtmacht zegt dit op de DSEI global security conference, zo meldt DefenseOne. De ambities gaan volgens Schnitger niet ver genoeg. De eisen zijn een helikopter die twee keer zo snel en twee keer zo ver kan vliegen als huidige modellen, maar “het ontwerp is gebaseerd op jaren tachtig ontwerpen die een beetje opgefrist worden.”

AKCD_Gen_Schnitger_3

Het project Future Vertical Lift van het Amerikaanse leger en Bell Helicopter en Sikorsky-Boeing wordt mogelijk de basis van duizenden nieuwe helikopters. Bell heeft een ontwerp (V-280) gebaseerd op de tilt-rotor V-22 Osprey. Boeing komt met een plan voor een traditionele rotor gecombineerd met een rotor aan de achterkant die het toestel voorwaarts moet duwen, om zo hoge snelheden te halen.

Schnitger is niet onder de indruk: “is that really, really the cutting edge? Is that truly disruptive, vertical-lift technology? When I look at the designs, I see today’s technology being incrementally improved toward the future. What I would like to see is a disruptive vision of the vertical-lift capabilities that is ready for any operation in 2040. Instead of extrapolating today into the future, I’d like to start with the future and then decide how to get there.”

Volgens DefenseOne bevestigen heli-experts dat nieuwe helikopters drastisch beter moeten gaan presteren. De heli’s moeten in elk weertype kunnen opereren en kleine raketten en granaten kunnen ontwijken. Ook vibraties moeten beperkter worden om slijtage tegen te gaan.

Volgens Schnitger moeten Europese bedrijven ook meer bij de ontwikkeling betrokken worden. De ontwikkeling moet goed zijn: “if they don’t get it right — we the warfighter, the maintainer, the industry and our political masters — will be stuck with the wrong vertical lift for future missions for a very, very long time. That’s why we need to get it right, and we probably need to get it right together.” Er moet meer vooruit worden gekeken wat in de toekomst nodig is. De huidige twee ontwerpen gaan volgens Schnitger uit van de wereld zoals die nu is.

“Tot nu toe ben ik niet onder de indruk en ook niet overtuigd dat huidige plannen geavanceerd genoeg zijn om ons te dienen tot 2040 en later.”

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button