Het management van Transavia en pilotenvakbond VNV zouden in vergevorderd stadium van overleg zijn om een Transavia-basis te openen in München, aldus Franse krant La Tribune.
De basis zou in 2016 open moeten gaan. Nederlandse piloten zouden de toestellen gaan bemannen. In Frankrijk zijn geen onderhandelingen met de Franse pilotenvakbond daarover, volgens de krant. Ondanks dat Air France-KLM toegezegd had aan de Franse piloten geen Transavia Europe op te gaan zetten blijven de plannen toch steeds weer bovendrijven. Overigens zal Transavia-München waarschijnlijk een onderdeel van Transavia Nederland worden.
La Tribune stelt dat de Nederlandse CAO-onderhandelingen een stap verder zijn dan de Franse. Volgens een bron binnen de onderhandelingen is er al bijna overeenstemming voor de München basis. Eind september zouden de gesprekken afgerond moeten zijn.
In München zouden vier tot vijf vliegtuigen moeten komen te staan. Piloten mogen vrijwillig naar de Zuid-Duitse stad verkassen. Als er niet voldoende vrijwilligers zijn, kan Transavia Duitse piloten aan gaan nemen. De Nederlandse contracten zijn het uitgangspunt en worden aangepast aan het land waar de basis is. Duitsland en Nederland maakt qua kosten niet zoveel uit, maar als een basis in een goedkoper land wordt geopend krijgen de piloten ook minder betaald. Tenslotte is volgens La Tribune afgesproken dat er niet naar Nederland of Frankrijk gevlogen zal worden.
Dat München wordt uitgekozen is niet heel raar. In Duitsland heeft Ryanair nu nog weinig voet aan de grond en vliegt niet vanaf München. Ook easyJet is een kleine speler in het land. Lufthansa ligt (net als Air France) met de piloten overhoop, onder andere over de uitbreiding van low-cost carrier Eurowings.