OnderwerpVliegvelden

Gatwick biedt overstapgarantie aan passagiers

Londen Gatwick biedt sinds deze week een overstapgarantie aan, genaamd Gatwick Connect. Wie zijn overstap mist doordat de binnenkomende vlucht vertraagd of geannuleerd is, krijgt gegarandeerd een plaats op de eerstvolgende vlucht naar de eindbestemming.

Wie een low-cost vlucht boekt, is qua tickets vaak goedkoop uit. Maar als de aansluitende vlucht gemist wordt, kan de prijs flink oplopen, met een nieuw ticket en soms een hotelovernachting. Gatwick Connect biedt voor één prijs de garantie dat er een plaats vrij is.

Dit geldt ook voor een overstap tussen een low-cost carrier en een fullservice maatschappij. Op dit moment bieden alleen easyJet, Norwegian en WOW Air de service aan. “Wij zorgen ervoor dat de reiziger op de eerst beschikbare vlucht komt, zonder extra kosten”, stelt het vliegveld in een persbericht.

Extra betalen

Dat er geen extra kosten zouden zijn, is niet helemaal waar: Gatwick Connect kost minimaal 27,50 pond en komt bovenop de ticketprijs voor een enkele vlucht. Het boeken kan alleen bij twee ticketwebsites, op dit moment Dohop en Skyscanner.com

Nadelen

Toch zitten er volgens de Britse krant The Independent nog wel veel haken en ogen aan het idee. Van de 45 carriers die op de luchthaven vliegen, doen er slechts drie mee. Maatschappijen als Ryanair, Monarch en Flybe hebben geen interesse in het garantiesysteem en ook grote chartermaatschappijen als Thomas Cook en Thomson bieden geen overstapgarantie. De laatste twee bieden veel pakketreizen aan, met vastgestelde vluchttijden.

Inchecken

Ook wordt de bagage niet automatisch naar de aansluitende vlucht gebracht; reizigers moeten die van de band halen en vervolgens weer inchecken. Zelf moeten ze opnieuw door de douane. Bij grote concurrent Heathrow gebeurt dit allemaal automatisch en hoeft een overstappende reiziger niet twee keer langs de douane.

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close