De Concorde moet weer vliegen. Een groep enthousiastelingen verenigd in ‘Club Concorde’, met onder meer oud-piloten van het toestel, wil het toestel in 2019 de lucht in hebben.
Volgens The Telegraph en de BBC is de financiering voor het project al rond, met 120 miljoen pond is er voldoende geld voor het ‘return to flight’ plan. Dit plan bestaat uit twee delen: een static display bij Londen Eye en het toestel moet weer kunnen vliegen. Als het aan Club Concorde-voorzitter Paul James ligt, wordt er in 2019 weer gevlogen.
Toevallig valt die gebeurtenis samen met de vijftigste verjaardag van het supersonische toestel. Het toestel dat weer luchtwaardig moet worden, staat nu tentoongesteld op het Parijse vliegveld Le Bourget, bekend van de airshow. De vluchten moeten gaan plaatsvinden bij airshows, speciale gelegenheden en privécharters.
Display
Een woordvoerster van British Airways zegt tegen de BBC dat zij de Concorde niet meer laten terugkeren. “We willen wel meedenken over de plannen”, zegt ze. Tegelijkertijd geeft ze aan dat de Concorde die in Londen moet komen, waarschijnlijk niet bij BA vandaan komt. Dit was wel wat Club Concorde wilde. “Onze toestellen staan op verschillende plaatsen in de wereld. We hebben geen plannen om dat nu te gaan veranderen”, stelt de woordvoerster.
De organisatie kijkt nu naar een toestel vlakbij vliegveld Parijs-Orly. Hoewel nog niet alle contracten rond zijn, is Paul James er wel van overtuigd dat het plan gaat lukken. “Iedereen is enthousiast, de Concorde is een wereldwijd icoon. We mogen de grond van Londen Eye al gebruiken.”
Opvolger
Er zijn diverse plannen om een opvolger van de Concorde te produceren. Onder andere Spike Aerospace ontwikkelt een supersonische zakenjet en ook Airbus heeft inmiddels patent gekregen op een hypersonisch toestel.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.