Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025

    Air France schiet KLM te hulp

    11/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Nieuwe airlines welkom op Schiphol

    11/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    Schiphol negeert veiligheidsadvies

    08/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Foto-artikel»Spotter Sunday: Uitfasering McDonnell Douglas MD-11
Foto-artikel

Spotter Sunday: Uitfasering McDonnell Douglas MD-11

Joris OvertoomDoor Joris Overtoom20/09/2015Update:28/10/2017Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vorige week maandag is één van de laatste Nederlandse MD-11 toestellen, de PH-MCR, geland in de Mojavewoestijn van de Verenigde Staten. Dit toestel behoorde tot de vloot van Martinair en ging al in maart uit dienst. Moedermaatschappij KLM faseerde haar laatste MD-11 al in 2014 uit. Wat maakte dit type zo speciaal en wat leidde tot het uitfaseren? Joris Overtoom legt het uit.

De MD-11 is al vaker in beeld gekomen en bijna elke vliegtuigfanaat heeft het toestel gezien of er van gehoord. Wat dit toestel kenmerkt is het feit dat, naast de twee motoren onder de vleugels, er ook een motor in het verticale staartvlak van het vliegtuig te vinden is. Tegenwoordig zijn er bijzonder weinig driemotorige vliegtuigen te vinden die commercieel dienst doen.

Straalmotoren

Voor 1950, toen straal- en zuigermotoren nog minder betrouwbaar waren, waren lange vluchten met tweemotorige toestellen en weinig uitwijkmogelijkheden erg risicovol. In 1953 voerde de luchtvaartautoriteit van de Verenigde Staten, de Federal Aviation Administration (FAA), een regel in waarbij luchtvaartmaatschappijen deze lange vluchten mochten uitvoeren, mits het toestel te allen tijde maximaal 60 minuten verwijderd was van een geschikte uitwijkluchthaven. Deze regel gold voor alle vliegtuigtypes die twee motoren hadden en maakte deze minder geschikt voor lange afstandsvluchten.

In de jaren die daarop volgden werd de straalmotor meer en meer de standaard van voortstuwing in de luchtvaart. Deze motoren waren betrouwbaarder dan de zuigermotoren van die tijd. De FAA gaf in 1964 alle driemotorige straalvliegtuigen een vrijstelling  van de “60 minuten limiet” vanwege hun verhoogde betrouwbaarheid; bij uitval van één motor waren er nog altijd twee motoren over. Dit was de basis voor vliegtuigen zoals de Douglas DC-10 en de Lockheed L-1101 TriStar, die begin 1970 hun eerste testvlucht maakten.

ETOPSMartinair_McDonell_Douglas_MD-11_MD11_PH-MCR_Schiphol-7248

Op de luchtvaartmarkt waren deze driemotorige toestellen een ware uitkomst en daardoor ook zeer succesvol. De
McDonnell Douglas MD-11 is de opvolger van de Douglas DC-10 en werd eind 1986 gelanceerd. Straalmotoren werden steeds geavanceerder en betrouwbaarder, wat de initiële “vijand” voor de MD-11 introduceerde, de ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards). ETOPS is als het ware een geavanceerdere “60 minuten limiet”. ETOPS maakte het mogelijk voor tweemotorige vliegtuigen om nog verder verwijderd te zijn van een uitwijkluchthaven dan de hiervoor genoemde 60 minuten. Of een toestel gecertificeerd wordt voor ETOPS is ook afhankelijk van de betrouwbaarheid van de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Overbodig

Tweemotorige toestellen, zoals de Airbus A300 en de Boeing 767, kregen opeens een voordeel ten opzichte van de MD-11 omdat deze vliegtuigen nog verder van een uitwijkluchthaven mochten vliegen dan voorheen. Door de komst van ETOPS in 1985 werd de maximale afstand verlengd naar 120 minuten. Veel maatschappijen bleven nog met de MD-11 en de DC-10 vliegen vanwege de grotere capaciteit, maar na de eerste vlucht van de Airbus A330 (1992) en Boeing 777 (1994) was het gedaan met de meeste economische voordelen van de MD-11. Wat het toestel ooit zo uniek heeft gemaakt, betekende uiteindelijk ook het einde.

LuchttekeningenMD-11_MD11_Vortex

Behalve de motor in de staart is de MD-11, onder spotters, erg bekend om de grote hoeveelheid zichtbare vortex en condensatie bij hoge luchtvochtigheid. Deze vortices zijn, onder bepaalde omstandigheden, duidelijk te zien en tekenen lijnen in de lucht. Dit is bij de MD-11 extra goed te zien omdat het toestel relatief zwaar is en de vleugels minder breed zijn dan bij vergelijkbare toestellen. Dit betekent dat een vierkante meter MD-11-vleugel meer lift moet produceren dan een vleugel van een vergelijkbaar model.

Een effect van lift op een vleugel is dat er boven de vleugel een lage druk ontstaat en omdat een vleugel van een commercieel toestel vrijwel altijd in een positieve hoek staat, ontstaat er een hoge druk onderaan de vleugel. Lage druk gaat vaak gepaard met een lagere temperatuur wat als gevolg heeft, indien de luchtomstandigheden het toelaten, dat deze lage druk condenseert. Hierdoor ontstaat een deken van condensatie over de vleugel.

Moeder Natuur heeft bepaald dat een hoge druk altijd naar lage druk toe stroomt. Dit zien we ook terug in het weer, wind stroomt van een hoge- naar een lagedrukgebied. Wat er vervolgens gebeurd bij een vliegtuigvleugel is dat de hoge druk van onder de vleugel zich naar de lage druk boven de vleugel wil bewegen. Dit gebeurt via de voorkant van de vleugel waardoor er een soort luchtwervel ontstaat rond de vleugel heen. Deze wervel laat via de uiteinden van vleugels en flaps los aan de lucht. Ook binnen deze luchtwervel is de luchtdruk laag waardoor er ook hier weer condensatie optreed.

 


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
KLM Martinair md11 uitfasering
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joris Overtoom

Fotograaf. Joris houdt van luchtvaart èn van fotografie. In zijn ideale wereld combineert hij dit, met een snufje creativiteit erbij. Joris studeert Aviation Studies aan de Hogeschool van Amsterdam en wil van luchtvaart zijn werk maken.

Gerelateerde Artikelen

KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

12/05/2025Redactie

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025Redactie

Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

10/05/2025Redactie
Recent

KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

12/05/2025

Embraer verandert plan vrachtvliegtuig

12/05/2025

Passagier filmt bijna-botsing | Video

12/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden. For English, also make sure to visit Flying Insight.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?