Vanaf 2017 moet het 4G netwerk worden uitgerold in Europese vliegtuigen. Hier werken het Britse Inmarsat en de Duitse telecomprovider Deutsche Telekom aan.
De eerste tests met het systeem beginnen volgend jaar in toestellen van Lufthansa. Volgens de Financial Times gaat Inmarsat het, onder druk van de markt, de problemen te lijf. Grote obstakels zijn nu nog de regelgeving en de techniek. Na de tests moet het systeem in 2017 worden uitgerold. Hoe hoog de kosten per mb zullen zijn, is nog niet duidelijk.
Eigen netwerk
Om een betrouwbaar systeem te garanderen, wil Inmarsat gebruikmaken van de satellieten die het bedrijf zelf in de lucht heeft hangen. De snelheid zal tientallen megabits per seconde zijn, maar Inmarsat wil volgens de Financial Times geen snelheidsoorlog ontketenen. “Het doel is om de ervaring die mensen met breedbandinternet op de grond hebben, door te trekken naar het vliegtuig”, stelt Leo Mondale, eindverantwoordelijke voor de luchtvaart bij het Britse bedrijf.
Wifi
Naast een 4G verbinding is het ook de bedoeling dat Inmarsat wifi aan boord van vliegtuigen verder mogelijk gaat maken. Via hun eigen satellietnetwerk biedt het bedrijf daar al mogeljikheden voor. Diverse maatschappijen bieden een vorm van inflight-wifi aan, onder andere Delta, American Airlines, Emirates, JAL, airberlin en Virgin America. Van de installatie van het systeem bij Virgin is een timelapse beschikbaar. De nieuwe dreamliners van KLM krijgen ook wifi, net als de nieuwe 777-300ER’s.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!