Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Hans de Jong: de teloorgang van een trots bedrijf
Column

Hans de Jong: de teloorgang van een trots bedrijf

Hans de JongDoor Hans de Jong21/09/2015Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een MD-11 van Martinair Cargo. ©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Met de nodige weemoed keek ik eerder deze week naar twee bedrijfsfilmpjes van Martinair uit 2003. Arie Verberk, de toenmalige CEO, leidde ons langs de passage en vrachtactiviteiten van de onderneming.

De passagierspoot van Martinair vertoonde toen al de nodige stuiptrekkingen, maar de onderneming had wereldwijd een zeer goede naam op vrachtgebied. Twaalf jaar later is van de onderneming nog slechts een schaduw over. Wat is er in al die jaren toch verkeerd gegaan?

Ja zeker, de concurrentie vanuit andere delen van de wereld is toegenomen, en er lijkt een langdurige overcapaciteit te (zijn) ontstaan. De yields staan onder druk en toegegeven de mondiale crisis heeft er flink op ingehakt, maar liggen deze aspecten hoofdzakelijk ten grondslag aan de déconfiture van de onderneming. Ik wens dat te betwijfelen.
Toen ik mijn carrière in de luchtvaart begon in 1992, leerde ik Martinair kennen als een flexibele onderneming met zeer gemotiveerd personeel, zowel op de grond als in de lucht. Waar er vracht was, was Martinair ook te vinden. Voor het verkrijgen van de noodzakelijke (landings)rechten stond Martinair regelmatig bij het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat op de stoep.

Verberk was een aimabele persoon, maar geen luchtvaartman noch een ondernemer. Zijn opvolgers konden de toen ingezette neerwaartse spiraal helaas niet in positieve zin ombuigen. De inlijving bij KLM en daarmee het besluitvormingsregime binnen de onderneming dat niet past in het cargo model, heeft er mijns inziens toe geleid dat de flexibiliteit die Martinair aanvankelijk kenmerkte geweld werd aangedaan.
Toegegeven: Freighters zijn in toenemende mate moeilijk winstgevend te vliegen; door de voortdurende overcapaciteit staan full freighter operaties wereldwijd onder druk. Dat geldt met name voor de oudere generatie freighters, die ook door KLM/Martinair worden gevlogen. Dat zij deze freighters uitfaseren is dan ook op zich geen verrassing, maar de neergaande spiraal is al veel langer gaande door onder meer het ontbreken van flexibiliteit.

Het beleid van KLM is dat de vracht in de toekomst voornamelijk nog wordt vervoerd in combi’s en in de belly (van KLM vliegtuigen). Ik vrees helaas dat je daarmee uiteindelijk en op lange termijn de concurrentiestrijd niet gaat winnen. Het argument van de verladers destijds om voor full freighters te kiezen was dat de schema’s van de passage diensten onvoldoende aansloten bij hun vervoersbehoeften. Zijn de verladers dan inmiddels om en passen de passage schema’s nu wel in hun behoeften??

De eerste aasgieren cirkelen al om de stervende heen. “Martinair vliegt op acht bestemmingen in Zuid-Amerika en nog eens acht in Afrika, naast twee routes naar Oost-Azië. Het inpassen van hun netwerk in het onze kan een interessante stap zijn”, aldus directeur Robert van de Weg van het Russische bedrijf Volga-Dneper. Ik ben wel benieuwd hoe deze ambitie dan uiteindelijk vorm zou moet gaan krijgen, als KLM al geïnteresseerd zou zijn om tot verkoop van Martinair (of het opgebouwde rechtenpakket) te besluiten.

Beide scenario’s betekenen extra concurrentie op de Nederlandse markt en daar zit KLM mijns inziens niet op te wachten. De discussie over de wensen van Qatar Airways om op Nederland te gaan vliegen en waarvoor vijfde vrijheidsrechten nodig zijn liggen nog vers in het geheugen. Tegelijkertijd wordt er in de media gemeld dat KLM een vrachtdeal heeft afgesloten met China Southern om de markten in het verre oosten te kunnen blijven bedienen, al is het niet met eigen (KLM) vliegtuigen.

Wouter Pronk, voorzitter van de ondernemingsraad van Martinair, stelde afgelopen woensdag dat Martinair eigenlijk zelfstandig zou moeten worden voortgezet. Ik heb de neiging hem gelijk te geven, maar de vraag is of dit station niet al gepasseerd is. De tijd zal het leren.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Hans Hans de Jong KLM Martinair Overnames
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025Redactie
Recent

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025
Populair

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?