Het nieuwe vliegveld van Peking moet in 2019 de eerste fase voltooid hebben en open kunnen.
Het vliegveld moet Beijing Capital Airport gaan ontlasten. Capital is in 1958 gebouwd en opereert al boven het aantal passagiers waar het voor ontworpen is. In 2014 waren er 84 miljoen passagiers, het eigenlijke maximum is 80 miljoen. Het nieuwe vliegveld kan in 2020 45 miljoen passagiers aan en groeit in de tweede fase in 2025 door naar 72 miljoen. Op de langere termijn moeten er 100 miljoen reizigers ontvangen worden.
Het vliegtuig wordt ontworpen als starfish indeling om de afstanden te beperken.
Het vliegveld is ook bedoeld om reizigers naar miljoenensteden Tianjin en Hebei op te vangen. Alle bestaande vliegvelden in de verschillende blijven in gebruik, op het kleine Nanyuan airport van Peking na. China Southern heeft een overeenkomst gesloten om te verhuizen naar Daxing in 2020. De huidige vloot van 58 toestellen die nu gestationeerd is op Beijing Capital zal overgaan. CZ wil bovendien groeien naar 100 vliegtuigen in 2020 en 150 in 2025. Met de overgang van China Southern ligt het voor de hand dat ook SkyTeam partners overgaan.