Ryanair blies verzamelen in het Pentahotel in het centrum van Brussel. Ondanks de korte termijn was er genoeg interesse voor wat CEO Michael O’Leary had te vertellen. De flamboyante Ier stak meteen van wal met 2 nieuwe Charleroi routes (Kopenhagen en Verona) en 3 nieuwe Zaventem routes (Berlijn, Bratislava en Larnaca). Met 90 routes in totaal, die 8.1m klanten zal opleveren op de 2 luchthavens van Brussel. Hiermee wordt de Ierse low cost maatschappij de grootste in België.
Ryanair’s zomer 2016 schema voor België zal het volgende opleveren:
Brussel Charleroi:
- 2 nieuwe routes: Kopenhagen (2x per dag) en Verona (4x per week)
- Extra vluchten naar: Edinburgh (van 4 naar 5x per week) en Praag (van 7 naar 9x per week)
- 76 routes
- 7m klanten p.j.
- 4300* ‘on-site’ banen
Brussel Zaventem:
- 3 nieuwe routes: Berlijn (3x per dag), Bratislava (1x per dag) en Larnaca (2x per week)
- Extra vluchten: Barcelona (van 3 naar 4x per dag), Dublin (van 2 naar 3x per dag), Malaga (van 1 naar 2x per week) en Rome (van 2 naar 3x per week)
- 14 routes
- 4m klanten p.j.
- 1800* ‘on-site’ banen
“Om de lancering van onze zomer 2016 schema voor Brussel te vieren, geven wij 100.000 zitplaatsen te koop in onze Europese netwerk met tarieven vanaf slechts € 19,99, die beschikbaar zijn voor de boeking tot middernacht donderdag (24 september). Omdat deze verbazingwekkende lage prijzen zullen snel worden opgepikt, moeten klanten snel op www.ryanair.com inloggen en voorkomen deze stuntprijzen te missen”, aldus O’Leary.
Plannen als feeder
Op de vraag of Ryanair plannen heeft als feeder voor de legacy carriers, was O’Leary duidelijk: “We onderhandelen met verschillende maatschappijen, maar er is nog niks concreets”. Het schoentje wringt vooral bij de aansprakelijkheid bij het missen van aansluitingen en het kwijtraken van bagage. Ryanair heeft echter geen haast, O’Leary ziet de luchtvaart de komende tijd drastisch veranderen door onder andere de Midden-Oosten maatschappijen en houdt alle deuren open voor eender welke samenwerking.
Focus op zakenreizigers
De focus ligt de komende periode op het aantrekken van meer zakenreizigers en het stimuleren van de business-formule van de luchtvaartmaatschappij door de hoofdsteden van Europa beter en frequenter te verbinden. Liever focust de Ier op het ‘Always Getting Better’ progamma met aankondigingen van een gepersonaliseerde app en de nieuwe Boeings. Dat deze strategie werkt wijst uit de groeicijfers op zowel Zaventem als Charleroi.
* ACI onderzoek bevestigt dat 750 ‘on-site’ banen worden ondersteund op internationale luchthavens voor elke 1m passagiers.