Lufthansa heeft een toeslag ingevoerd voor onder andere reisbureaus en ziet daardoor minder boekingen via deze partijen.
Lufthansa wil dat reizigers via de Lufthansa kanalen gaan boeken niet via andere partijen. Deze partijen zoals reisbureaus en websites verdienen aan elke boeking doordat Lufthansa een percentage overmaakt. Deze kosten wil de maatschappij beperken en heeft daarom per september een toeslag van € 16 ingevoerd op vliegtickets geboekt via derden.
Uit een document in handen van nieuws en analyse website Tnooz blijkt dat de derden massaal op andere maatschappijen overstappen als ze voor hun klanten een boeking maken. Tnooz meldt dat in Europa er 16% minder geboekt is bij Lufthansa, vergeleken met januari tot en met augustus. Concurrenten die het meest profiteren zijn British Airways, Air France, Alitalia en United.
Op routes waar Lufthansa 30-60% van de markt in handen heeft is een daling van 30% geboekte tickets te zien. In totaal is er 16% minder geboekt bij de Duitse maatschappij, door de reisbureaus. Tnooz weet niet of er bij Lufthansa zelf juist meer boekingen zijn geweest sinds de toeslag.