Donderdag heeft Ryanair op de aandeelhoudersvergadering gezegd dat het niet transatlantisch gaat vliegen.
Keer op keer waren er aankondigingen of geruchten dat de low-cost carrier naar Canada of de VS zou gaan vliegen. Nu is dat plan van tafel. Voorzitter van de raad van Commissarissen, David Bonderman, zei dat donderdag op de aandeelhoudersvergadering. Ook marketingdirecteur Kenny Jacobs bevestigt dit.
Het grote probleem voor Ryanair is dat ze niet aan een vloot van goedkope long-haul toestellen kunnen kopen. Voor een lucratieve operatie zouden er circa 40 tot 50 van dergelijke toestellen (A350, B787) moeten zijn. De komende vijf jaar zit de productie echter helemaal vol om de Aziatische en Midden-Oosten maatschappijen van de bestellingen te voorzien. Een ander probleem is dat de toestellen erg duur zijn.
Ryanair gaat zich (verder) focussen op het Europese netwerk. Ryanair: “That business is going great, we are leaders on short-haul in Europe, we don’t need to do transatlantic.” Ryanirar heeft in Europa momenteel een 14% marktaandeel en wil naar 20%. De komende viert tot vijf jaar komen er 180 nieuwe B737-800’s, waarvan 80 oude toestellen gaan vervangen. In 2020 zit de maatschappij dan op 400 toestellen. Inclusief opties zijn er voor 2020-2025 alweer 200 B737MAX 200 toestellen bestelt.
Dividend
Van de Aer Lingus deal gaat Ryanair bija € 400 miljoen aan aandeelhouders uitkeren. Het is een eenmalig uitkering vanwege de verkoop van het belang in Aer Lingus. In totaal heeft Ryanair dan € 1,3 miljard aan dividend uitgekeerd aan aandeelhouders in 2015.
Duitsland
De focus zal komende tijd op Duitsland liggen, aldus Jacobs. Hier moet een 20% aandeel worden veroverd. Momenteel zit de maatschappij op 5%. Ryanair is in alle vliegvelden geïnteresseerd behalve één: Frankfurt. Vooral Hamburg en Stuttgart wil Ryanair de komende tijd gaan groeien. Jacobs: “Right now is the ideal time to grow up in Germany. The Germans are very sensitive to price, at the same time there is hardly any country in the low-cost suppliers.” Ook proberen de piloten van Lufthansa al meer dan een jaar de uitbreiding van Eurowings tegen te gaan. Meer over Ryanair in Duitsland staat in dit bericht.