Airbus voert druk uit op toeleveranciers om 10% goedkoper te gaan leveren. Hier door moet het best verkopende toestel concurrerender worden, zamelden bronnen aan Reuters.
Al eerder deed Boeing een dergelijk beroep op de toeleveranciers wat de verkopen tot grote hoogtes stuwde. Airbus kijkt niet alleen naar de prijzen, maar ook of er in de supply chain nog meer kostenbesparingen kunnen worden gevonden. Het vooruitzicht van een verlengd bestaan van de A320 door goede verkopen moet de leveranciers over de streep gaan trekken.
Eén van de strategieën van Airbus is om te kijken of belangrijke componenten bij twee leveranciers kunnen worden ingekocht. Hierdoor ontstaat concurrentie en is Airbus minder afhankelijk. Als één wegvalt is er altijd nog de tweede leverancier. Airbus gaf in 2014 € 13 miljard uit aan A320-onderdelen.
Boeing eiste eerder dat er 15% van de prijs afging of ze zouden overstappen naar een andere leverancier. Het verhogen van de productie en afname van meer onderdelen moet voor een hogere korting gaan zorgen. Uit onderzoek van Deloitte zouden het juist de toeleveranciers zijn die het meest winst maken in de luchtvaartindustrie.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.