fbpx
NieuwsOnderwerpenVliegvelden

Berlijn Schönefeld wordt vernieuwd en nog jaren open

Het nieuwe vliegveld in Berlijn had bij opening alle andere luchthavens moeten vervangen. Nu blijkt het noodzakelijk Berlijn Schönefeld nog jaren open te houden na een prijzige verbouwing voor een vliegveld dat dicht had moeten gaan.

Berlijn Brandenburg (BER) moet voor de winterdienstregeling van 2017 in oktober open gaan. Hiervoor is meer tempo nodig met de herstel werkzaamheden. Er wordt gekeken of er meer mensen ingezet kunnen worden en mogelijk in het weekend worden doorgewerkt. In januari was 47% van het werk klaar, nu staat de teller op 49%. Dat gaat veel te langzaam volgens de toezichthouders.

Te weinig capaciteit

Een simpele rekensom leert dat het nieuwe gebouw bij aanvang niet de capaciteit heeft om alle passagiers van en naar Berlijn op te vangen. Toch is lang vastgehouden aan sluiting van alle andere luchthavens. Na een spoedvergadering van de Berlijnse airport autoriteit wordt bekend dat Schönefeld nog tenminste vijf jaar open blijft. BER wordt gebouwd naast Schönefeld en neemt de landingsbaan van het oude vliegveld over.

Bovendien blijkt nu dat het nieuwe BER een aanzienlijk lagere capaciteit heeft dan gepland. 27 miljoen passagiers per jaar is niet mogelijk voor de luchthaven. De check-in en het bagagesysteem zouden tijdens piekuren de stroom reizigers en bagage niet kunnen verwerken. De eigenlijke capaciteit wordt nu naar beneden bijgesteld naar 22 miljoen. Dit jaar gaan er door Berlijn Tegel en Schönefeld bijna 30 miljoen passagiers. In 2017 zijn het er bijna 34 miljoen en in 2019 36 miljoen zo is de voorspelling. De 40 miljoen grens wordt in 2023 gehaald.

Eindelijk

Voorzitter van de Kamer van Koophandel van Berlijn verzucht in de Duitse krant Morgen Post “eindelijk wordt het capaciteitsprobleem onderkend, dit is een goede dag voor de luchtvaart van Berlijn. Er moet gezorgd worden dat de luchthavenlocatie zo snel mogelijk klaargemaakt wordt voor 40 miljoen passagiers.” Wat er ook gebeurt, de passagiers gaan verhuizen naar BER. De vraag is alleen hoe.

Honderden miljoen aan aanpassingen

Het bestuur van BER heeft vrijdag besloten een plan voor 600 miljoen in te dienen om de nieuwe luchthaven te vergroten tot 2023. Aan de zuidpier komt een nieuw terminal gebouw. Daarnaast komt er een losstaande terminal bij BER die wordt aangesloten op de noordpier. Voor € 200 miljoen moet de capaciteit vergroot worden met 6 tot 8 miljoen passagiers. In 2019 moet het gebouw open gaan. Ook worden er tijdelijke oplossingen gerealiseerd.

Schönefeld langer open

Voor € 17 miljoen wordt de stokoude terminal van Schönefeld opgeknapt en uitgebreid zodat er ook voldoende ruimte is voor Ryanair die de basis op Berlijn flink uit wil breiden. Terminal B wordt uitgebreid zodat er meer ruimte voor check-in en security is. Ten westen ver terminal D komt de nieuwe terminal F. Voor € 48 miljoen komt er een tijdelijke terminal bij Schönefeld die in de lente van 2018 open gaat. Het is bedoeld voor regeringsvluchten. De definitieve regeringsterminal moet in 2022 bij BER klaar zijn. Na alle aanpassingen heeft Schönefeld een capaciteit van 10 miljoen passagiers per jaar, bijna 2x zoveel als de huidige capaciteit van 6 miljoen. In 2014 waren er 7,3 miljoen passagiers.

Schönefeld nog langer open

Schönefeld zou in 2023 dicht kunnen gaan als de uitbreiding van BER klaar is. Dan heeft BER een capaciteit van 40 miljoen passagiers. De topman van de vliegvelden van Berlijn, Mühlenberg zegt echter dat ook dit nog niet zeker is.

Meer

Lees meer over de vliegvelden van Berlijn en de vertragingen rond BER in ons dossier.

Bestel nu een uniek custom made raampaneel!

Dit unieke raampaneel uit een Boeing 737-BBJ kun je naar eigen smaak laten bewerken.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button