Na maanden vertraging en vele miljoenen dollars aan kostenoverschrijdingen was er vrijdag dan de eerste vlucht van het tanktoestel van de toekomst, de KC-46A.
De KC-46A Pegasus vertrok om 13:24 van Paine Field in de buurt van Seattle en landde vier uur later na wat Boeing een succesvolle eerste vlucht noemt. Tijdens de testvlucht hebben de piloten checks aan het toestel uitgevoerd. Er werd gekeken naar motoren, flight controls en de klimaatbeheersing. Het toestel is naar een maximale hoogte van 35.000 voet gebracht.
De volgende fase is het testen van de stabiliteit in de lucht en de tanksystemen zoals de Wing Air Refueling Pods. Daarna zal het bijtanken in de lucht worden getest. Nog eind dit jaar moeten daar de eerste tests van uitgevoerd worden.
De KC-46 is de militaire versie met tanksystemen van de civiele B767-2C. De B767-2C is ontworpen voor de KC-46 en bestaat uit de romp van een B767-200 en vleugels van de -300. Tests voor het KC-46 programma worden door vier testtoestellen gedaan, twee KC-46’s en twee B767-2C’s. De civiele versie zal later worden omgebouwd tot militaire. Tot nu toe heeft een B767-2C al ruim 150 vluchturen gemaakt sinds de eerste vlucht in december 2014.