Norwegian en Ryanair zijn dichtbij het sluiten van een overeenkomst. Ryanair gaat passagiers leveren voor Norwegian long haul vluchten.
De CEO van Norwegian zegt tegen Bloomberg dat de gesprekken in een vergevorderd stadium zijn. Binnenkort zou de deal rond kunnen zijn. Norwegian ziet een groot voordeel om samen te werken met de maatschappij met de meeste routes in Europa. Ryanair vliegt op 1.500 routes, Norwegian zelf heeft er nog eens 500. “Vanuit elke hoek van Europa kunnen passagiers naar onze long-haul vluchten worden gebracht”, aldus de CEO.
De low-cost carrier wil het first-mover voordeel behouden op de low-cost long-haul operatie. Er wordt dan ook vol ingezet op uitbreiding van de long-haul. Niet alleen vanwege deze vluchten zelf, maar ook omdat het de short-haul versterkt. Norwegian heeft nu acht B787 Dreamliners in de vloot, eind 2018 zijn het er zeventien. De gesprekken met Boeing voor een extra bestelling zijn tijdelijk stop gezet. Norwegian wacht nog steeds op een beslissing of het vaker naar de VS mag vliegen. Dit besluit had er al lang moeten zijn, maar Amerikaanse maatschappijen en vakbonden voeren druk uit om het niet toe te staan.
Norwegian heeft de toestemming nodig om uit te breiden. Het kan voor Norwegian niet zo zijn dat slechts enkele toestellen uit de vloot naar de VS mogen vliegen, dat schopt de planning teveel in de war.
De netwerken van Norwegian en Ryanair sluiten vooralsnog niet erg aan. Norwegian vliegt long-haul vanaf Kopenhagen (CPN), Oslo-Gardermoen (OSL), Stockholm-Arlanda (ARN) en London Gatwick (LGW). Ryanair vliegt niet op Stockholm-Arlanda en Oslo-Gardermoen, maar op andere vliegvelden in de omgeving van deze steden. Naar Kopenhagen zijn 15 routes, maar het is geen basis meer voor Ryanair na strubbelingen met de vakbond. London Gatwick is verreweg het kleinste vliegveld in Londen wat betreft Ryanair bestemmingen, er zijn er vijf routes.
De deal zou alleen voor de Gatwick-hub gaan gelden, zo zegt Ryanair baas O’Leary in een interview
Ryanair probeert bij meer maatschappijen binnen te komen als feeder voor de long-haul vluchten. Onder meer British Airways en Aer Lingus zijn benaderd. Als de deal met Norwegian doorgaat is het de eerste partij met long-haul vluchten die een overeenkomst sluit.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.