fbpx
AirlinesOnderwerpen

American zegt contract met Zodiac op

American Airlines ligt overhoop met Zodiac, leverancier van stoelen en cabine-interieur. Doordat Zodiac langzaam is met de levering van lie-flat stoelen, krijgt American problemen bij Boeing, dat de afleverschema’s moet aanpassen. American heeft een order voor stoelen in de 787-9 en de 777-200 geannuleerd.

Naast het afzeggen van de order eist de grootste carrier ter wereld¬†in een dagvaarding een schadevergoeding van vijfduizend dollar per dag van Zodiac, meldt Skift.com. “Zodiac ligt ver achter op schema en dat betekent grote vertragingen voor onze plannen”, zei een woordvoerster van American voor het weekend. Een vervangende leverancier is nog niet gevonden.

Zodiac leverde American lie-flat stoelen voor de nieuwe cabine-inrichting van de B777-200, voor de nieuwe B787-8 en de 787-9. Alleen voor de kleinste versie van de Dreamliner mag het bedrijf nu blijven leveren.

Schadeclaims

Ook wil American eventuele schadeclaims van Boeing verhalen op Zodiac. In het contract waar de maatschappij zich op beroept, staat dat ‘de leverancier’, Zodiac in dit geval, American een vergoeding moet betalen als de maatschappij een boete krijgt doordat¬†Zodiac in gebreke blijft.

Volgens de dagvaarding van American heeft de maatschappij al claims bij de interieurbouwer neergelegd, maar weigert die te betalen.

Zodiac zegt tegen Skift dat ze nog moeten bekijken of American het contract wel eenzijdig op mag zeggen.

Vertragingen

De Franse interieurbouwer worstelt al langer met vertragingen, met name de lie-flat stoelen voor de Dreamliners worden niet op tijd geleverd. Eerder dit jaar brak er brand uit in één van de fabrieken. Ook KLM laat in de Dreamliners stoelen van Zodiac installeren. Of de vertraging van de eerste Dreamliner iets te maken heeft met de problemen bij Zodiac is niet bekend. Volgens KLM is de productie van het toestel vertraagd.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator m√©t 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button