De Boeing 717 is ontworpen als MG-95 door McDonell Douglas als laatste telg in de DC-9 familie. De marketing was al op gang maar de productie nog niet toen Boeing het bedrijf overnam. Er leek vraag naar te zijn dus Boeing ging het toestel produceren. De naam MD-95 werd Boeing 717.
De 100-zitter verkocht echter niet goed en in 2005 besloot Boeing met het toestel te stoppen na 156 gebouwde 717’s. Vooral de concurrentie met Bombardier en Embraer deed de B717 de das om. Er zijn vijf incidenten met een 717 geweest, maar nog nooit is er een dode gevallen of moest een toestel worden afgeschreven. In 2006 werd de laatste geleverd. Slechts één 717 is uit dienst genomen, de rest vliegt nog. Dat geeft het succes aan wat het toestel heeft tien jaar nadat de laatste van de band rolde.
Tweede hands
Op de markt voor gebruikte vliegtuigen is het toestel niet aan te slepen. Meerdere partijen zouden er meer willen hebben. Als er toestellen beschikbaar komen springen partijen als Delta, Volotea, Qantas en Hawaiian er bovenop. Delta zegt over het toestel: “They look brand new. They’re great.” Delta heeft er 88 overgenomen van Southwest/AirTran. Dankzij Delta is het toestel ook weer zo populair, aldus een handelaar tegen de Brisbane Times. Doordat Delta meer dan de helft heeft van alle geproduceerde toestellen is er de krapte op de markt.
De waarde van een tweedehands B717 is met 17% gestegen dit jaar, naar tien miljoen dollar. De leasetarieven zijn zelfs 22% gestegen nadat SAS negen toestellen op de markt bracht. Ook het onderhoud is relatief goedkoop. Het verbruik is echter hoog, met de huidige lage brandstofprijzen is dat nu geen probleem. Zodra de brandstof weer duurder wordt kan het weleens het eind van de B717 betekenen.
Opvallend detail is dat Boeing nog steeds de eigenaar van 103 717’s is en ze verhuurt: “We’re part of the market and that helps us stay close to the operators of our airplanes”.
De 717 is onder mee populair door de 2-3 opstelling. Per rij is er maar één onpopulaire middle-seat.



Verschillend
VWO