fbpx
FinancieelOnderwerpen

Skymark verkoopt A380 simulator

A380_Cockpit

De simulator van Skymark om piloten voor de toekomstige A380 te trainen is verkocht.

Skymark had de nieuwste A380 gebruiker moeten worden, maar door het bankroet gaat dit niet meer gebeuren. Een van de redenen van het bankroet is de koop van de A380, Skymark leefde hiermee op te grote voet. De A380’s komen niet meer en daarom kan de simulator ook weg.

De koper en prijs is niet bekend gemaakt, maar volgens bronnen gaat de sim naar het Midden-Oosten voor enkele miljoen euro’s. Skymark had de sim, ter waarde van 1,6 miljard Yen (€ 12 miljoen) op het hoofdkantoor geïnstalleerd. De sim werd gebruikt om piloten te trainen om op de A380 te gaan vliegen. Er zouden zes superjumbo’s komen, de levering zou eind 2014 beginnen. In januari 2015 ging het bedrijf failliet. Door een investering van concurrent ANA kon het een doorstart maken.

Overigens hoef je geen € 12 miljoen te betalen om in een sim te vliegen: In de Up in the Sky shop kan je al een vlucht van een uur in een B737 Sim boeken voor € 110 (in plaats van € 147).

Skymark richt zich op één vliegtuigtype om zo de kosten laag te houden, de Boeing 737 is daarvoor gekozen. De maatschappij heeft er 28. Enkele jaren geleden waren er nog grootse plannen en zijn er 6 A380’s besteld bij Airbus. Al langer is duidelijk dat deze nooit afgenomen gaan worden en in juli haalde de vliegtuigbouwer de order uit de boeken. Lang werd er onderhandeld over een afkoopsom, maar de partijen kwamen hier niet uit. Airbus heeft vervolgens Skymark voor de rechter gedaagd voor $710 miljoen.

Sexy jurkjes

Skymark werd buiten Japan bekend door de introductie van korte jurkjes voor de vrouwelijke cabin crew. Dit kwam de maatschappij op veel kritiek te staan. De ouderwetse ‘sexy stewardess’ was weer terug. De dames werden ingezet op de A330 die zich op de zakenmannen moest richten.

Of de jurkjes nu weer worden afgeschaft, is niet duidelijk.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button