Vueling is onderdeel van IAG, een luchtvaartbedrijf gevormd door traditionele maatschappijen als Iberia en British Airways. Ook is het lid van IATA en tegelijk een low-cost carrier. Maar de Spaanse carrier houdt zich niet aan de traditionele definitie en verwachtingen.
Het merk Vueling is vriendelijk, grappig, modern en creatief. Vergelijk dat eens met Ryanair, easyJet en Transavia. Veel ideeën die ooit bij Vueling zijn bedacht, worden nu door meer maatschappijen gedaan. De toestellen van de carrier hebben via crowd-sourcing hun namen gekregen, vaak met woordspelingen. Veel fun-promoties heeft de maatschappij al gehad, zoals de Game of Thrones boeking.
Innovatie
Het zijn leuke marketingideeën, maar de innovatie levert Vueling ook direct geld op. Iemand van accounting kwam met het idee om een ticketprijs vast te kunnen zetten voor een bepaalde periode door een klant. Binnen zes weken was het gerealiseerd. Inmiddels doen veel maatschappijen dit.
Vueling kwam in 2011 al met een iPhone app waar boekingen konden worden gedaan, stoelen gereserveerd en een mobiele check-in met barcode via het scherm. Ook was het de eerste maatschappij met een smartwatch app waar later als eerste geo-location aan werd toegevoegd zodat je horloge je de weg wijst op vliegvelden.
Digitaal
Vueling is de eerste LCC die wifi aan boord serieus neemt met een uitgebreide test met snel internet aan boord. De CEO, Alex Cruz, vertelt over de bedrijfscultuur en de strategie op het LCC-congres in Londen.
“Vueling neemt mensen aan met ‘digitaal’ in hun DNA. Het hoofdkantoor zou ook in Silicon Valley kunnen staan”, aldus Cruz. “De maatschappij probeert al vele jaren innovatie aan te wakkeren om zo te groeien als maatschappijen en te kunnen doen wat grote maatschappijen met veel geld doen.” Cruz legt uit dat het belangrijk is om goedkoop te blijven handelen. “Iedereen heeft een app vandaag de dag, maar hoe houd je het goedkoop?”
Cruz denkt dat de winst en groei in digitale oplossingen zit, met apps en de technologieën er omheen als kern. Zeker als dingen misgaan helpt dat de maatschappij enorm om de klant effectief te managen.
Kosten
Vueling zegt langzaam bepaalde veranderingen in te voeren. Door het langzaam te doen kijkt Vueling goed naar de kosten. Cruz zegt dat passagiers al langere tijd kunnen overstappen bij de maatschappij, ook zijn er frequent flyer programma’s ingevoerd en zijn er cde-share overeenkomsten. Toch is Vueling nog steeds een LCC.
De snelheid waarmee Vueling “de grote jongens imiteert” is wat ze zo succesvol maakt, denkt Cruz. Vueling is nooit “af”, er is geen uitgekristalliseerde maatschappij. Er wordt continu gezocht naar nieuwe mogelijkheden om door te voeren.
Doordat de maatschappij onderdeel van IAG is, kan er gebruik worden gemaakt van IAG Digital. Dit platform zorgt voor veel innovatie. “Bij alle dochtermaatschappijen zitten veel goede mensen. Door het IAG Digital platform kan de innovatie snel naar alle maatschappijen stromen.”