De CEO van Wizz Air, Joszef Varadi, denkt dat alleen maatschappijen gericht op low-cost en lage ticketprijzen zullen overleven op de short-haul markt.
“Een vliegticket is een gebruiksvoorwerp geworden, en dan is de prijs een cruciaal element in de keuze. Het bedrijf moet gefocust zijn op de kosten, anders krijg je vroeg of laat problemen.”
Varadi, CEO van de derde low-cost carrier van Europa, sprak op het congres van LCC’s in Londen. Het ultra-lage kosten model van Wizz Air betekent niet vriendelijk hoeft te zijn. “Een glimlach kost geen geld”, zo is zijn statement. Wizz heeft dan ook geen aanpassingen in klantbeleving hoeven doen zoals Ryanair wel moest. De klantbeleving blijft centraal staan, maar moet niet komen van vele extra’s.
Volgens Varadi zijn nieuwe generaties passagiers minder gefocust op de extra’s die oudere generaties wel verwachten van hun ticket. Jongere passagiers zijn meer geïnteresseerd in de prijs en digitale mogelijkheden die vliegen makkelijker maken. De smartphone verandert de markt totaal. Vooral jongeren raken gewend om alles apart op internet te vinden. Full service op één plek van één partij verdwijnt, aldus de CEO.
Wizz Air gelooft er heilig in een ultra low-cost carrier te blijven. Tegelijk moet de innovatie doorgaan, omdat dat is wat de markt wil en om zo kosten te besparen. “Momenteel zijn er goede tijden in de luchtvaart. Zelfs de meeste maatschappijen die het heel moeilijk hebben gehad, maken momenteel winst.” Wizz Air zegt zich juist nu klaar te maken voor de slechtere tijden.
De maatschappij bestelde onlangs 110 A321’s, grotere toestellen dan tot nu toe. Hierdoor valt per stoel tien tot vijftien procent te besparen. Wizz wil de klantenbasis blijven uitbreiden. De maatschappij is de grootste in centraal en oost europa, waar veel mensen nog nooit hebben gevlogen. Door de lage prijzen en innovatie denkt de maatschappij te kunnen blijven groeien.
“You firm up your idea and make plans of what you’re going to do, but life changes around you and you need to stay out of the way. It’s more a challenge of how you design the business and its processes that enables you to continuously innovate.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!