In december voorstelde ICAO nog een gemiddelde olieprijs voor 2015 van $ 85 per vat. De prijs lijkt eerder op $ 50 uit te komen.. Sinds 2008 is olie nog nooit zo goedkoop geweest.
Voor 2015 schatte IATA dat maatschappijen € 192 miljard kwijt zouden zijn aan brandstof. Nu de prijs lager ligt zou € 134 miljard kunnen worden, 30% minder. Het einde lijkt nog niet in zicht.
Analisten van zakenbank Goldman Sachs zien dat er nog steeds ruim meer aanbod van olie is dan er vraag naar is. Dit zorgt voor blijvend lage prijzen. Pogingen van olieproducerende landen om minder op te pompen om zo de prijs te stuwen zijn al meerdere keren op niks uitgelopen. Goldman Sachs ziet de kans groter worden dat een vat olie naar $ 20 gaat.
Overigens profiteren niet alle maatschappijen ervan. Door vooraf prijzen af te spreken met brandstofleveranciers proberen ze verrassingen af te dekken. Dit pakt voor de maatschappijen goed uit als de prijs omlhoog gaat, ze betalen dan immers hun vooraf afgesproken, lagere, prijs. Maar als de olieprijs verder daalt betaalt de maatschappij dus eigenlijk teveel. Als voorbeeld, Etihad had in 2014 daardoor een strop van een miljard dollar.
Ryanair baas O’Leary zegt in een interview tegen Bloomberg dat hij denkt dat de prijzen over twee jaar weer omhoog gaan. Dat is ook het moment dat de volgende grote crisis in de luchtvaart aanbreekt, aldus de topman.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

