AirlinesIndustrieNieuwsOnderwerp

46 jaar geleden: Concorde door geluidsbarrière

Vandaag is het 46 jaar geleden dat de Concorde voor het eerst door de geluidsbarrière brak.

Bij de 45e testvlucht brak ‘Concorde 001’, met registratie F-WTSS door de barrière heen. Op 36.000ft hoogte bereikte het toestel om 11:29 uur Mach 1.05 (1286 km per uur) en hield dit negen minuten vol.

De eerste testvlucht met het supersonische toestel was bijna zeven maanden eerder, op 2 maart 1969. Mach 2 werd op 4 november 1970 bereikt, ruim anderhalf jaar na de eerste testvlucht.

De eerste commerciële vlucht vond plaats op 21 januari 1976. Alleen British Airways en Air France vlogen met het toestel.

Einde

Een crash in 2000, vlakbij Parijs Charles de Gaulle, leidde het einde van het toestel in. Vlucht AF4590 raakte bij de take-off richting New York een stuk titaniumschroot, waardoor een band klapte.

Een gedeelte van die band klapte met hoge snelheid tegen het toestel en zorgde ervoor dat een brandstoftank scheurde. Ontbrandende kerosine zorgde voor een steekvlam in een motor. Met drie werkende motoren konden de piloten het toestel niet meer stabiel houden. Bij de crash kwamen 113 mensen om het leven.

In oktober 2003 werd de laatste vlucht uitgevoerd door British Airways. Air France stopte enkele maanden eerder. Na de aanslagen van 11 september zakte de luchtvaartmarkt in en bleken de Concordes niet meer rendabel.

Opnieuw vliegen

Er zijn vergaande plannen om twee Concordes te restaureren; één moet weer luchtwaardig worden in Frankrijk, de ander moet op een static display bij Londen Eye komen te staan. Het toestel in Frankrijk moet in 2019 weer kunnen vliegen.

 

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close