De luchtvaartindustrie moet de handen ineen slaan en actie ondernemen om de CO2-uitstoot te verminderen. Deze oproep doet John Holland Kaye, CEO van Londen Heathrow.
In een open brief vraagt Holland-Kaye volgens Skift.com ook om meer onderzoek naar biobrandstof en efficiëntere technologie. Ook doet hij een oproep aan ICAO om nieuwe regels voor CO2- compensatie op te stellen. Die regels moeten in 2020 actief worden.
“We moeten innovatieve oplossingen vinden voor de urgente klimaatveranderingen, ook die rond CO2”, stelt Holland-Kaye in de brief. “We weten dat we dit niet alleen kunnen doen.”
De CEO van Heathrow wacht zelf op een besluit van de Britse regering over een mogelijke uitbreiding van de luchthaven. Milieu-activisten zijn fel tegen, maar een verplichte CO2-compensatie zou de uitbreiding wellicht dragelijker kunnen maken, schrijft Skift.
Heathrow heeft een commitment gesloten om in dertig jaar de CO2-uitstoot van gebouwen te verminderen met 34 procent en om een milieuvriendelijk wagenpark aan te schaffen.
ICAO heeft becijferd dat de uitstoot van broeikasgas door de luchtvaart toeneemt naar 755 megaton in 2020, vergeleken met 448 megaton in 2010. Aan de totale uitstoot van broeikasgas draagt de luchtvaart nu slechts twee procent bij. Maar dat percentage neemt toe omdat andere industrieën vergroenen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!