Tijdens een bezoek van president Xi van China maakte Boeing bekend dat er 300 toestellen zijn besteld, 250 narrow- en 50 wide-body’s. Boeing specificeerde de order niet verder.
Voor de hand liggend is dat de narrow-body bestelling een mix van huidige 737 en de nieuwe 737MAX zal zijn. De grote toestellen zullen wel de 777’s en de 787 zijn, waarbij de triples flink in de aanbieding zijn om de productielijn draaiend te houden tot de 777X komt.
300 toestellen klinkt veel, maar het is vijf procent van alle Boeing bestellingen die er nu zijn. In het orderboek staan 144 bestellingen van niet bekend gemaakte klanten. Hoogstwaarschijnlijk zitten hier al een aantal van de 300 Chinese bestellingen tussen. Er zullen netto dus geen 300 toestellen bijkomen.
De order zorgt ook niet voor een dominatie van Boeing op de Aziatische markt. In juni werden bij Airbus nog 45 A330’s besteld. Volgens Seeking Alpha heeft de Europese bouwer een makrtaandeel van 70% in de narrow-body markt in Zuid-Oost Azië.
Het heeft er alle schijn van dat China de orders netjes tussen Boeing en Airbus verdeeld, zodat geen van de bouwers een monopolie krijgt. Airbus sprak deze zomer een fabriek te bouwen en nu gaat Boeing ook een fabriek neerzetten.
Op de Chinese markt is volgens beide bouwers nog veel te halen. Er worden voor de komen twintig jaar vele duizenden orders verwacht.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

