Bij Singapore Airlines lopen over twee jaar de eerste leasecontracten voor de A380 af. Volgens een analist bij de Duitse DVB-bank twijfelt de Aziatische maatschappij of het contract wel verlengd moet worden. Dat zou slecht nieuws voor Airbus betekenen. Dit schrijft Reuters.
De vliegtuigbouwer probeert juist de verkoop van de superjumbo te stimuleren. De verkoop valt tegen, dit jaar is er nog geen toestel verkocht. De eerste maatschappijen faseren het toestel ook al uit. Als Singapore de leasecontracten niet verlengd, worden de toestellen waarschijnlijk tweedehands aangeboden.
Kansen
Bertrand Grabowski, bij DVB verantwoordelijk voor de luchtvaart, is duidelijk over de tweedehands-kansen van de A380; die zijn zeer onzeker. “We weten allemaal dat het toestel nog niet getest is als tweedehands toestel”, zei hij op een financieel congres. Wat wel duidelijk is, is dat de verkoop tegenvalt en dat er al toestellen in de etalage staan. “Als er toestellen op de markt komen in 2017, worden de leaserates gecorrigeerd”, aldus Grabowski.
Leaserates
Leaserates zijn een waardering voor hoeveel een toestel tweedehands nog waard is op de markt. Aan de hand hiervan wordt ook de prijs voor een nieuw toestel uit de fabriek bepaald. Als Singapore de toestellen teruggeeft of least tegen een lagere waardering, kan dit gevolgen hebben voor de waardering van andere A380’s. Lage leaserates zijn voor Airbus ook ongunstig.
Singapore heeft nog niet besloten wat ze met de toestellen gaat doen, Airbus zelf ziet de A380 het liefst ook een tweede leven krijgen bij een andere maatschappij, maar tegelijkertijd zijn er nog geen voorbeelden van hoe een toestel zich houdt in een tweede leven.
Vergrootglas
Volgens Grabowski komt ook Airbus’ vermogen om toestellen te verkopen onder een vergrootglas te liggen de komende maanden. Volgens Reuters wil John Leahy, hoofd verkoop bij de bouwer, dit jaar nog 25 A380’s verkopen. Dat is opvallend, omdat Airbus rond de Paris Airshow nog liet weten geen aankopen meer te verwachten.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!