Tijdens de eerste negen maanden van 2015 maakten 158.550 reizigers gebruik van de Antwerpse luchthaven. Dit is een stijging van 80 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en 48,8 procent meer dan twee jaar geleden. In 2014 kende het passagiersaantal een absoluut dieptepunt. Sinds begin dit jaar wordt ook volop geïnvesteerd in infrastructuur en diensten die zowel het comfort van de reizigers als het milieu ten goede komen.
Zo werd al een grotere bagageband geïnstalleerd en zullen vertrekkende passagiers in de nabije toekomst in een grotere, meer comfortabele ruimte op hun vlucht kunnen wachten. Er werden ook voertuigen met een lagere CO2-uitstoot aangekocht en energiebesparende maatregelen genomen.
“Daarnaast investeerde de private sector in de vernieuwing en uitbreiding van de parkings. Er komt nog dit jaar een nieuwe airportshop met koffiebar in de hall en er wordt van start gegaan met de inrichting van de nieuwe retailzone in het luchthavengebouw. Twee autoverhuurbedrijven openen binnenkort een onthaalbalie. Ook in restaurant Belair is het de hele dag merkelijk drukker dan pakweg een jaar geleden”, zegt Marcel Buelens, CEO van Antwerp Airport.
Nieuwe jobs
“De stijging van het aantal passagiers en de uitbreiding van de catering-, parking- en retailactiviteiten hebben nu al een positief effect op de werkgelegenheid op en rond de luchthaven”, aldus Buelens. “Dit jaar alleen al kwamen er 37 nieuwe arbeidsplaatsen bij, de onrechtstreekse jobs niet meegerekend. Dit is zeer hoopvol voor de toekomst en in lijn met eerdere berekeningen van de Nationale Bank van België waaruit blijkt dat per 100.000 extra passagiers er tot 100 nieuwe jobs kunnen worden gecreëerd.
Pleidooi voor groene ‘Antwerp City Airport Link’
Heel wat reizigers maken gebruik van de vlotte busverbinding tussen de luchthaven en het treinstation van Berchem. “Toch blijf ik aandringen op rechtstreeks openbaar vervoer tussen het Antwerpse stadscentrum en de luchthaven. Het liefst met voertuigen die op waterstof of elektriciteit rijden”, aldus de CEO van Antwerp Airport.
In samenwerking met het private bedrijf Besix Park werd op het terrein van luchthaven het aantal parkeerplaatsen fors uitgebreid. Tegelijk werd beslist om de parkeertarieven bescheiden te houden. Hierdoor zijn er op of rond de luchthaven geen parkeerproblemen.
Toerisme als economische groeipool
Hoewel de vluchten van en naar Antwerpen voornamelijk zakenreizigers aantrekken, maken ook toeristen gebruik van het nieuwe vluchtenaanbod. Steeds meer buitenlandse toeristen reizen trouwens met het vliegtuig naar Antwerpen.
“Sinds de opening van de nieuwe routes in april van dit jaar waren dat er al meer dan 3.600. Zij zijn voornamelijk afkomstig uit Noord-Italië, Catalonië en de regio rond Berlijn. Uit cijfers van Toerisme Vlaanderen blijkt dat de gemiddelde verblijfsduur 2,5 nachten is en elke toerist ruim 148 euro per verbleven nacht besteedt. Ook dat is goed nieuws voor de lokale economie”, besluit Marcel Buelens.
Nieuwe aanvliegprocedure vanaf december 2015
Vanaf december zullen vliegtuigen op de luchthaven van Antwerpen kunnen landen op basis van satellietnavigatie. Deze RNP-approach (Required Navigation Performance) gebruikt naast radiobakens op de grond ook satellietgegevens. Hierdoor wordt nauwkeuriger navigeren mogelijk. Dat heeft uiteraard een positief effect op het milieu. RNP zal ook steeds meer toegepast worden voor vertrekkende vliegtuigen.
Aan de invoering van de RNP-approach ging nauw overleg vooraf tussen de luchthavendirectie, Belgocontrol, de overheid en vertegenwoordigers van de sector die actief zijn op de luchthaven. Antwerpen is de eerste Belgische luchthaven waar de RNP-approach zal toegepast worden. Later zal Belgocontrol deze technologie ook uitrollen op andere Belgische luchthavens.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
