United Airlines zou minimaal honderd nieuwe toestellen willen kopen. Voorwaarde hiervoor is dat er een akkoord komt met de vakbonden over nieuwe arbeidsvoorwaarden. Dit schrijven diverse Engelstalige media.
Na de samenvoeging van Continental met United werken piloten nog op oude contracten, die nog afgesloten zijn voor de samenvoeging. United wil hiervan af en wil alle groepen medewerkers, van cabinepersoneel en piloten tot onderhoudspersoneel, een nieuw contract aanbieden.
Met de deal wil de nieuwe CEO Oscar Munoz de rust bij de vakbonden bewaren en bovendien wil hij volgens Skift.com een aantal regionale feeders weer bij United onderbrengen. Daarvoor zijn nieuwe toestellen nodig. De aanschaf daarvan gaat alleen door als de piloten instemmen met de nieuwe voorwaarden.
Feeder
Het feedermodel is in de VS een gebruikelijke constructie; maatschappijen als SkyWest Airlines voeren vluchten uit voor United Express of Delta Connection. De piloten en toestellen zijn eigendom van de feedermaatschappij.
Nieuwe toestellen
United’s vice-president, Douglas McKeen, wil de contractonderhandelingen binnen 45 dagen afronden. Dit schrijft hij aan de Jay Heppner, de leider van United’s deel van pilotenvakbond Air Line Pilots Association (ALPA). In de e-mail aan Heppner schrijft McKeen bovendien dat bij de onderhandelingen ook een ‘firm order’ voor kleine narrowbody’s hoort. Welke fabrikant die order krijgt is nog niet duidelijk. Bloomberg meldt dat zowel Embraer als Bombardier kans zouden maken, met de E2-jets en de CSeries.
Het aanschaffen van nieuwe toestellen bij een nieuw contract is geen nieuwe methode. Maar succes is niet gegarandeerd. Delta Airlines moest in juli een order voor zestig toestellen bij Boeing en Embraer afzeggen omdat de piloten weigerden de nieuwe contracten te tekenen.