De Buitenveldertbaan op Schiphol wordt volgend jaar verstevigd zodat ook de zwaarste vliegtuigen in oostelijke richting kunnen starten. Dit meldt het Haarlems Dagblad.
Die oostelijke route loopt over onder andere Amsterdam-Zuidoost en Weesp. De baan, ook wel de 09-27, ligt deels over de Schipholtunnel in de A4. Bij een take-off naar het oosten rijdt een vliegtuig met het volle gewicht over de tunnel.
Op dit moment kunnen de zwaarste toestellen, de Boeing 747-8 en de Airbus A380, niet vanaf de baan opstijgen, omdat ze te zwaar zijn voor het tunneldak. Beide types zijn dagelijks te zien op Schiphol.
Volgend jaar wordt bij het groot onderhoud het dak van de tunnel versterkt. Daardoor wordt het mogelijk voor zware toestellen om vanaf de Buitenveldertbaan op te stijgen in oostelijke richting.
Een paar jaar geleden zijn de taxibanen en andere runways al verstevigd, vanaf daar kunnen de vliegtuigen wel starten. Landen op de Buitenveldertbaan is geen probleem; de toestellen zijn dan lichter. Bij de start zitten ze nog vol kerosine.
Geluidsoverlast
Als het dak van de Schipholtunnel versterkt is, kunnen toestellen als de B747-8 en A380 opstijgen in oostelijke richting. Deze toestellen kunnen voor extra geluidsoverlast zorgen in plaatsen onder de uitvliegroutes.
Nu te bestellen: Diecast Exclusive Martinair MD-11 PH-MCP Schaalmodel (1:200)
De PH-MCP was zowel de eerste als de laatste MD-11 die in de vloot van Martinair opereerde. Via onze partner Diecast Trading kunt u dit exclusieve, kleurrijke stukje luchtvaarthistorie in huis halen!

