Singapore Airlines gaat de langste route ter wereld weer hervatten. Om dit te kunnen doen, bestelt de maatschappij bij Airbus zeven A350-900ULR toestellen. Dit meldt Reuters.
De Aziatische maatschappij had bij Airbus een order staan voor 63 A350-900’s. Gisteren vond de roll-out van het eerste exemplaar plaats. Uit die serie van 63 zijn nu zeven orders omgezet naar de A350-900 ULR. ULR staat voor ultra long range.
Naast de conversie worden vier opties omgezet naar firm orders voor de normale A350-900, waardoor er nu 67 A350’s in bestelling staan. Het nieuwe toestel maakt het voor Singapore mogelijk om weer non-stop naar de VS te gaan vliegen.
Het toestel wordt volgens Reuters eerst ingezet naar Los Angeles en naar New York. De vlucht naar New York duurt ongeveer negentien uur, daarmee is het één van de langste vluchten ter wereld. “Onze klanten vragen al langer om directe verbindingen naar de Verenigde Staten. We zijn blij dat Airbus het juiste toestel kan bieden”, zegt Singapore-CEO Goh Choon Phong.
In juni hintte de CEO al op besprekingen met zowel Airbus als Boeing over een nieuw toestel. De 777X moet in theorie zeventienduizend kilometer kunnen overbruggen, maar dat toestel komt pas over vijf jaar in productie.
De ultra long range versie van de A350 heeft een geavanceerder kerosinesysteem: er kan 25.000 liter extra mee. Ook is de maximum take-off weight (MTOW) hoger. De ‘normale’ A350-900 heeft een startgewicht van 248 ton, bij de nieuwste versie ligt dit gewicht op 280 ton.
Prestige
De langste non-stop route lijkt voor veel maatschappijen een prestigeproject te zijn. Singapore had de route lange tijd in handen met een directe verbinding tussen Singapore en Newark. Die vlucht werd uitgevoerd met een A340-500. Dat toestel werd in 2013 uitgefaseerd, waarna de maatschappij ook de langste route opgaf.
Een verbinding tussen Singapore en New York JFK wordt wel aangeboden, maar met een tussenstop in Frankfurt. De A380 die op deze route wordt ingezet kan de afstand niet non-stop overbruggen. Na het afhaken van Singapore neemt Emirates de ‘titel’ over; komend jaar beginnen zij een route tussen Dubai en Panama Stad. Met de A350-900ULR lijkt Singapore de titel weer snel te willen veroveren. Wanneer de ‘ULR’ moet vliegen is nog niet duidelijk.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
