De Onderzoeksraad (OVV) heeft geen antwoord kunnen geven op de vraag waarom er één passagier is aangetroffen met een zuurstofmasker om zijn nek.
Minister Timmermans zei destijds bij Pauw dat een passagier met masker gevonden is. De OVV heeft dit onderzocht en komt tot de conclusie dat het onduidelijk is hoe het masker om de nek kon komen. Op de rampplek zijn 50 maskers gevonden, het is dan ook mogelijk dat iemand op de grond later dit masker heeft omgedaan. Er zijn geen vingerafdrukken of DNA op het masker gevonden, waardoor het onduidelijk blijft hoe de passagier dit omgekregen heeft.
Hoewel de druk in de cabine wegviel toen de cockpit afbrak zijn de maskers niet naar buiten gekomen. Door de onderbreking in de elektriciteit was dit niet mogelijk. Boeing heeft een vertraging van enkele seconden ingebouwd voordat de masker naar beneden komen. Dit is om ongewenste activering te voorkomen. Door trillingen en het breken van het toestel zijn later een deel van de maskers alsnog vrij gekomen door de krachten die op de containers zijn komen te staan. Er is slechts een minimale kracht voor nodig om het systeem te activeren.