Er moeten snel betere regels komen voor het gebruik van drones door hobbyisten. Hiervoor pleiten verschillende mensen uit de helikopterwereld tijdens een helikopterveiligheidsdag bij het NLR in Amsterdam.
Michael Zwartelé, safety manager van ANWB Medical Air Assistance, vindt dat er niet gewacht moet worden tot er regelgeving is. “Als er iets gebeurt, zijn we allemaal te laat geweest”, stelt hij. De ANWB heeft 24 uur per dag traumahelikopters paraat staan.
Dreiging
Tot nu toe zijn er nog geen incidenten geweest met drones, maar de dreiging is er wel. In de afgelopen vier jaar rapporteerden vliegers van de traumahelikopter zeven voorvallen waarbij een drone in de lucht hing of ‘s nachts gezien werd. “Er zijn weinig incidenten, maar dat is geen garantie voor de toekomst.” Zwartelé pleit voor een ‘no fly zone’ bij een incidentlocatie, zodat de traumahelikopter veilig kan landen en weer opstijgen.
Gevaar
Een soortgelijk pleidooi komt van Dave Rietveld van HeliCentre; de ‘leken’ die de drones bedienen vormen een gevaar voor de veiligheid Hij wijst erop dat ook onervaren helikoptergebruikers, bijvoorbeeld mensen die opgeleid worden, met een drone geconfronteerd kunnen worden.
Ook bij demonstraties komt Rietveld regelmatig drones tegen. “De mensen die ‘m bedienen kijken alleen maar op hun scherm hoe mooi de beelden zijn”, zegt hij.
De regelgeving is niet altijd helder, constateert Rietveld “Een milieu-inspecteur wil van ons alles weten, terwijl twee meter verderop een hobbyist met een drone staat. Die mag zijn gang gaan.”
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
