Het rapport van de onderzoeksraad met betrekking tot de ramp met Malaysia Airlines-vlucht MH17 bevestigt wat vorig jaar al door verschillende luchtvaartdeskundigen werd aangegeven, namelijk dat het luchtruim boven Oost-Oekraïne gesloten had moeten zijn. Dit zegt luchtvaartjurist Arthur Flieger.
“Men wist dat er een gevaar was. Het is dan ook duidelijk dat de luchtvaartmaatschappijen die over het gebied vlogen grote, onverantwoordelijke risico’s namen”, aldus Flieger. “Men dient echter weinig geloof te hechten aan de bewering dat de Nederlandse overheid niet op de hoogte was. De minister had ten allen tijde zijn injunctierecht kunnen gebruiken om KLM – dat een codeshare-overeenkomst had met Malaysia Airlines – te verbieden over het oorlogsgebied te vliegen. Wie iets anders beweert, miskent de wet, en doet dit waarschijnlijk om de Nederlandse overheid en KLM in te dekken.”
KLM is niet de feitelijke, maar wel de contractuele vervoerder. Wat aansprakelijkheid betreft, maakt dit geen verschil volgens de jurist. “De Nederlandse carrier is verplicht om de nabestaanden van de passagiers die bij KLM hun ticket hadden geboekt, een schadevergoeding van circa 130.000 EUR te betalen. Dit is de standaardvergoeding voor slachtoffers van vliegrampen zoals voorzien in het kader van de Conventie van Montreal in 1999. Dit bedrag wordt ook uitgekeerd wanneer de maatschappij zelf geen schuld heeft aan de crash.”
Flieger voegt eraan toe: “Het feit dat Nederland de leiding heeft over het onderzoek, is alleszins beter dan dat dit door Oekraïne zou gebeuren. Toch moet de vraag gesteld worden of KLM in deze zaak niet teveel uit de wind wordt gezet. Indien KLM over voldoende aanwijzingen beschikte dat het Oekraïense luchtruim op dat ogenblik niet veilig genoeg was voor burgervliegtuigen, dan is de ramp met de Boeing van Malaysian geen geval van overmacht meer, maar is de Nederlandse carrier medeaansprakelijk.” Volgens de Onderzoeksraad kochten elf passagiers hun ticket bij KLM.
Arthur Flieger, de luchtvaartspecialist van Flieger Law, is medeoprichter en secretaris-generaal van zowel MCAA (Military & Civil Aviation Association) als van de International Foundation for Public Aviation (IFPA). Flieger Law zegt veel ervaring te hebben met betrekking tot onder andere aansprakelijkheid, burgerlijk recht en luchtvaartrecht. Flieger Law is gevestigd in Antwerpen en heeft een vertegenwoordiging in Tilburg.