Kopers van een drone moeten beter voorgelicht worden over de risico’s van het gebruik. Dat is één van de conclusies van de ‘Nederlandse Helikopterveiligheidsdag’ waarop gisteren gesproken werd over de samenwerking tussen bemande en onbemande helikopters.
De operators van de bemande helikopters zijn duidelijk: er moet actie komen voor er ongelukken gebeuren. Het grootste gevaar komt voor hen van mensen die met hun drone in de buurt van een helikopter komen.
Eén van de sprekers tijdens het congres, Michel Versteeg, vertelt over een near miss met een drone die hij zelf als piloot meemaakte in de buurt van Groningen Airport. Hij vloog op ongeveer 1500 ft toen de drone voorbij kwam. “Ik dacht eerst dat het een vogel was, maar z’n vleugels bewogen niet.” Hij kon zijn vliegtuig veilig aan de grond zetten. “De grootste uitdaging zijn mensen die zomaar iets doen”, stelt Versteeg. De voorlichting voor deze groeiende groep moet snel verbeteren.
Bart Smit-vliegers
De politie maakt zich vooral zorgen om de ‘Bart Smit-vliegers’, mensen die hun drone bijvoorbeeld in een speelgoedwinkel kopen. De professionelere gebruiker weet vaak wel wat ‘ie doet, concludeert Tjeerd Tiedemann namens de luchtvaartpolitie. Bij de ‘hobbydrones’ twijfelt hij aan dit besef. In Noord-Holland vernielde een drone van 1200 gram het dak van een huis. Op een snelweg bij Den Haag klapte een drone op de voorruit van een auto. “De eigenaar had het ding gekocht op de zwarte markt, voor een paar tientjes. Hij deed er batterijen in en weg was het toestel”, vertelt Tiedemann.
Hij laat een filmpje zien gemaakt door een drone in Ankara. Het toestel hangt boven de landingsbanen van de luchthaven, waar ondertussen gewoon verkeer binnenkomt en vertrekt. “Ik liet dit zien aan verkeersleiders, sommigen trokken wit weg”, stelt Tiedemann. De filmer heeft veertien dagen in de cel doorgebracht en kreeg een boete van vijftienduizend euro.
Ook in Nederland wordt gehandhaafd. Tijdens SAIL Amsterdam, eind augustus, werden op één middag negentien drones gespot boven Amsterdam. Het luchtruim was op dat moment gesloten. Van zeven toestellen zijn de eigenaren opgespoord en beboet. Vorige week kwam een politiehelikopter in Limburg een drone tegen op 700ft (230 meter). De eigenaar kon zijn toestel inleveren en kreeg een boete. De maximale boete die tot nu toe is opgelegd is 1800 euro, de officier van justitie mag tot 7800 euro opleggen bij een overtreding,
Veiligheid
De vraag is hoe er nu verder moet om de veiligheid te vergroten. Hoewel het nog nooit echt fout ging, zijn er wel incidenten geweest. Dat moet niet voor een voldongen feit worden aangenomen. “Het aantal incidenten moet omlaag”, stelt politieman Tiedemann. Rob van Nieuwland, voorzitter van belangenvereniging DARPAS, is het daarmee eens, maar pleit ook voor realisme. “Er worden heel veel vluchten goed uitgevoerd. Ieder incident is er één teveel, maar we zitten op de goede weg”, zegt hij.
Oplossingen
Vanuit de zaal komen diverse suggesties, van een waarschuwingsfolder in de doos tot geo-fencing. Bij deze laatste oplossing worden door de fabrikant gebieden in de drone geprogrammeerd waar niet gestart kan worden. Luchthavens zijn daar een voorbeeld van. Michael Zwartelé, safetymanager van de ANWB, wil eigenlijk af van de verkoop in speelgoedwinkels. “Het is namelijk geen speelgoed “, redeneert hij. Er moet een partij zijn die de regie in handen neemt rond de veiligheid. “Daar gilt dit veld om”, aldus Zwartelé.