Qatar Airways zegt een A350-1100 te willen kopen als de B777-9X wordt overtroffen.
De maatschappij is al een grote A350 klant. Het was launch customer voor de A350-900 en wordt dat ook voor de grotere -1000. Er staan 80 bestellingen van Qatar bij Airbus. Qatar heeft op de Dubai Airshow van 2013 ook 60 B777X toestellen besteld.
Tegen Flightglobal zegt de CEO Al Bakar dat Airbus een A350-1100 zou moeten ontwikkelen om te kunnen concurreren tegen de B777-9X. De kleinere nieuwe B777-8X is grofweg even groot als de A350-1000. Airbus heeft geen toestel die tegen de -9X opkan. De verwachting is dat deze nieuwste Boeing het goedkoopst per stoel zal worden van alle tweemotorige widebody’s.
Al Baker tegen flightglobal: “We would be interested in a stretch of the A350-1000. Airbus has no alternative – to be competitive it will have to do something that is bigger and better than the 777-9X.” De CEO denkt wel dat er een nieuwe motor voor de A350 moet komen. Uit de huidige Trent XWB motoren zou al het maximale voor de A350-1000 worden gehaald. Al Baker denkt dat een A350-1100 groter dan de B777-9X wordt en een voordeliger brandstofverbruik heeft.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!