Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Schiphol wederom getroffen door storingen 

    25/06/2025

    Trump “fashionably late” via Schiphol naar Den Haag

    25/06/2025

    Drones en meer uit Den Haag voor Oekraïne

    25/06/2025

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Column Hans de Jong: alle zeilen moeten worden bijgezet
Column

Column Hans de Jong: alle zeilen moeten worden bijgezet

Hans de JongDoor Hans de Jong19/10/2015Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een paar weken geleden schreef ik over de luchtvaartveiligheid in Indonesië en de Nederlandse bemoeienis met het verbeteren van de luchtvaartveiligheid. Wie had toen kunnen vermoeden dat tijdens mijn verblijf in Jakarta wederom een vliegtuig van een Indonesische luchtvaartmaatschappij zou verongelukken. Tien mensen vonden de dood.

Ditmaal ging het om een Twin Otter van de maatschappij Aviastar Mandiri. unnamedHet duurde een aantal dagen voordat het vliegtuig uiteindelijk gevonden werd. Het bleek te zijn neergestort in onherbergzaam gebied op Sulawesi, ruim tien minuten na vertrek. De zoekactie werd aanvankelijk bemoeilijkt, onder meer door het slechte weer.

Het aantal ongelukken met Indonesische luchtvaartmaatschappijen staat daarmee op drie in bijna een jaar tijd. Geen beste score voor een land dat door de EU al in 2008 op de “zwarte lijst” is geplaatst en door de Amerikaanse FAA enige tijd later in Categorie 2 is geplaatst. Categorie 2 betekent dat de luchtvaartmaatschappijen uit de beoordeelde staat geen nieuwe dienst kunnen starten.

Hoewel Indonesië als land nog op de Europese lijst staat mag Garuda Indonesia inmiddels wel naar Europa vliegen. De luchtvaartmaatschappij is een aantal jaren geleden van de Europese lijst afgehaald, maar de maatschappij mag van de FAA niet op de VS gaan vliegen. De FAA is door het Amerikaanse Congres gemandateerd om toezicht te houden op buitenlandse luchtvaartmaatschappijen die op de VS vliegen of willen gaan vliegen en die geregistreerd zijn in een land waar het toezicht op de luchtvaartsector onvoldoende is. Daarmee worden eerdere plannen van Garuda Indonesia om op Los Angeles te gaan vliegen, gedwarsboomd.

De Indonesische minister van transport, Jonan heeft direct na zijn aantreden vorig jaar luchtvaartveiligheid tot zijn hoogste prioriteit gemaakt , maar er ligt nog veel werk op het bord van de luchtvaart autoriteit om op te lossen. Twee weken lang heb ik met een team van drie Nederlandse luchtvaart experts de Indonesische luchtvaart autoriteit geholpen met adviezen om  het veiligheidstoezicht te verbeteren. Een druppel op de gloeiende plaat gelet op de beperkte inzet die Nederland (helaas) kan leveren. Gelukkig kan met kleine stapjes voortgang geboekt worden, mede onder meer ook door de inspanningen van ICAO en de Franse overheid, maar er is nog wel een lange weg te gaan.

Alle zeilen moeten worden bijgezet door de collega’s van de Indonesische luchtvaartautoriteit om zowel ICAO, de FAA en de Europese Unie tevreden te stellen en  in kwantitatieve als kwalitatieve zin het operationele toezicht op de luchtvaartmaatschappijen te verbeteren.

De Indonesische luchtvaartsector groeit snel en boven het mondiale gemiddelde. Lion Air, een grote low-cost carrier  neemt bijna maandelijks een nieuw toestel af. De teller staat inmiddels boven de honderd en ook de andere maatschappijen voegen in rap tempo vliegtuigen toe aan de vloot. Voor de overheid is het dan ook lastig om gelijke tred te houden met deze ontwikkelingen. Veel investeringen in menskracht en opleidingen zijn essentieel om uiteindelijk het gewenste resultaat te bereiken. Daarbij is en blijft mijns inziens externe hulp van belang en Nederland zal daar een steentje aan moeten bijdragen.

Opvallend is het wel; in een land dat moeite heeft om te voldoen aan de internationale normen, wordt de nationale carrier Garuda Indonesia  door Skytrax in de top 10 van beste airlines in 2015 geplaatst. Voor wat betreft de service krijgt de maatschappij een customer rating van 8 op een schaal van 10.

Ik kan dit zelf beamen. De stewardessen zijn weliswaar veel minder efficiënt dan de collega’s van Skyteam partner KLM, maar veel wordt goedgemaakt door de vriendelijke lach en de dienstverlening. Een prettige vorm van inefficiëntie. Vrijdagavond zat onze missie er weer op en zaterdagmorgen, bijna 14 uur later, stonden we weer – zonder tussenstop – met beide benen op de grond. Veilig en wel.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Garuda Hans Hans de Jong Indonesië
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

787-wrak op opvallende wijze vervoerd | Video

25/06/2025Redactie

Schiphol wederom getroffen door storingen 

25/06/2025Redactie

Trump “fashionably late” via Schiphol naar Den Haag

25/06/2025Leonard van den Broek
Recent

787-wrak op opvallende wijze vervoerd | Video

25/06/2025

Schiphol wederom getroffen door storingen 

25/06/2025

Trump “fashionably late” via Schiphol naar Den Haag

25/06/2025
Populair

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?