Vliegen re-imagined, dat is wat Teague heeft geprobeerd met Poppi. Poppi bestaat niet maar zou een disruptive maatschappij zijn.
Teague heeft Microsoft geholpen met het ontwerp van de Xbox en Boeing met de Dreamliner. Het bedrijf zegt over het eigen hersenspinsel: “We wanted to create a means for the airline industry to preview innovations that passengers will love and that will help airlines become more profitable. In hopes that they’ll adopt some of the ideas now instead of when it’s too late.”
Het verschil
Om te beginnen zijn er opbergvakken waar alleen laptoptassen, jassen en hoeden in kunnen. Cabine-bagage is bij Poppi achterhaald. Elke tas krijgt een RFID-tag mee zodat de passagier exact kan zien waar zijn spullen zich bevinden. Geen tassen meer meenemen aan boord uit angst dat je je tas anders niet terugkrijgt. Hierdoor gaat het boarden vele malen sneller. De nep-maatschappij snapt wel dat niet iedereen op zijn bagage wil wachten bij de band en gaat speciale koffer verkopen die onder een stoel kunnen worden geclipt.
Middelste stoel. Niemand wil er zitten maar met groeiende passagiersaantallen zal de stoel vaak bezet zijn. Om deze stoel populairder te maken moeten er cadeautjes worden weggegeven (in de vorm van reclame van een partner) voor de passagier in die stoel. En alleen voor die passagiers.
Via een app kunnen passagiers onderling van stoel wisselen met andere passagiers of zelf van vlucht. Een ander idee zijn snackmachines waar passagiers zelf hun eten uit kunnen halen.
De grootste verandering die Poppi voorstelt is echter een hele andere. Losse tickets kopen is maar achterhaald. Bij Poppi kan je een lidmaatschap nemen die je recht geeft op een bepaald aantal vluchten of miles. Zoals dat ook bij bijvoorbeeld NetJets gaat. Op deze manier krijg je écht trouwe klanten is het idee van Poppi.
Click-in koffer
Waarom Poppi
Binnen de reisindustrie zijn er al vele disruptive initiatieven geweest die vaak een grote vlucht namen. Denk aan Uber, AirBnB en een hotelkamer boeken via Booking.com. Bij vliegmaatschappijen is er behalve prijsvechters nog weinig gebeurd wat disruptive -verstorend- kan worden genoemd. Poppi waarschuwt bestaande maatschappijen, als zij door hun microscoop naar de bestaande operatie blijven kijken staat er vroeg of laat een Poppi-achtige maatschappij op. Wat Teague met Poppi wil doen is maatschappijen inspireren om concepten te kopiëren en te implementeren.
“Er is veel angst in de luchtvaartindustrie, angst om laten te verliezen of interne problemen.” “An extraordinary knee-jerk response: ‘You can’t do that’.” “This is the whole point of disruption. Disruption is not tidy. If we waited for every regulatory body, every department within an airline, every passenger, and every stakeholder involved in this process to pre-approve something, we would never do anything.”
“Poppi was entirely done as a gift for existing airlines”, zegt Teague. “Teague is not going to start-up Poppi as an actual airline. It’s conceived in respect to airlines. That’s who it’s for. It’s telling currently operating airlines today, ‘here’s a way forward you haven’t even considered.’ It is has hopefully an optimistic posture. It’s not saying what you’re doing is dumb or wrong, but that there are other ways forward.”
“Something like no bags in the cabin, or even the idea of membership, isn’t going to be for everyone and that is the point. The point of a brand is to actually identify its customers, and having customers who are not part of that brand is basically signs of a healthy brand.”