Ook Lufthansa staakt een deel van de vluchten naar Rusland. Dit meldt Bloomberg. De maatschappij is na British Airways, AirBerlin, easyJet en SAS de vijfde carrier die dit besluit neemt.
De maatschappijen verminderen hun activiteiten in Rusland omdat het land voor het eerst in jaren in een recessie verkeert. De roebel verloor bijna 25 procent van zijn waarde ten opzichte van de euro in 2015. Daarnaast worden de salarissen lager, waardoor vliegen onaantrekkelijker wordt. De westerse sancties die werden ingesteld na de annexatie van de Krim doen Rusland ten slotte ook geen goed.
Lufthansa staakt vanaf volgende week, als het winterseizoen ingaat, de route naar Moskou Vnukovo, Samara en Nizhny Novgorod in het oosten van het land. Er blijven 63 vluchten over, naar Moskou Domodedovo en Sint Petersburg. SAS stopt met de vluchten tussen Kopenhagen en Moskou, easyJet doet hetzelfde, maar dan vanaf Londen Gatwick.
AirBerlin liet dinsdag weten alle vluchten naar Rusland te staken. Het gaat om een rout tussen Dusseldorf en Moskou vervalt en vluchten van Berlijn naar Moskou en van Berlijn naar Kalingrad. British Airways zet in plaats van de Boeing 747 en 777 een A321 in tussen Londen Heathrow en Moskou Domodedovo.
Minder passagiers
De markt in Rusland heeft al langer te maken met problemen. In augustus verwerkte de Moskouse luchthaven Sheremetyevo 2,9 procent passagiers minder, Domodedovo zag ruim 4,5 procent minder reizigers. Aan de beschikbare tickets lijkt het niet te liggen, dat worden er door het faillissement van Transaero juist meer.
low-cost
Low-cost carriers Vueling en Wizz Air kunnen een deel van het gat opvullen, de maatschappijen vliegen op Moskou vanuit Barcelona en Budapest. De Tsjechische maatschappij CSA ziet juist potentie om door te groeien in Rusland omdat de markt “stabiliseert en consolideert”, concludeert de maatschappij