Op Facebook circuleren als een soort ‘sneak preview’ prachtige beelden van een promotiefilm over vliegveld Hoogeveen. Up in the Sky sprak kort met Auke Valk, de maker van de film.
Kun je iets vertellen over je interesse in de luchtvaart?
Van kinds af aan vind ik alles wat vliegt interessant. Ik woonde net buiten Leeuwarden waar vaak F-16’s overvliegen. Ik ging als klein jochie altijd naar de luchtmachtbasis om vliegtuigen te spotten. Uiteraard bezocht ik ook de luchtmacht open dagen op de vliegbasis Leeuwarden. Later wilde ik zoals zoveel jongens piloot worden, maar het kwam er maar niet van. Totdat ik in 2011 naar Florida ging om mijn PPL te halen, echt een fantastisch avontuur!
Hoe ben je op het idee gekomen om een film over vliegveld Hoogeveen te maken?
Ik maak af en toe promotievideo’s voor bedrijven. Dat is ooit begonnen als een hobby, ontstaan vanuit mijn passie voor fotografie. Toen ik hoorde dat vliegveld Hoogeveen in zwaar weer verkeert en best wat meer aandacht kan gebruiken, ben ik erin gesprongen en heb voorgesteld om kosteloos een promotiefilm te maken. Voor mij een mooie combinatie van vliegen en videografie.
Hoe zijn de opnamen in z’n werk gegaan?
Ik ben drie dagen aan het filmen geweest in een periode van mei tot en met september dit jaar. De medewerking van iedereen was fantastisch, ik werd overal enthousiast ontvangen. Zo mocht ik meevliegen in een Stinson L5 uit 1942, waarmee we air-to-air opnamen hebben gemaakt. Een een paar weken later ben ik mee geweest met de Seagull Formation vliegers in hun Focke Wulf Piaggio P149D. Deze mannen vliegen als scheermessen zo scherp en hun onderlinge communicatie is subliem. Ik was zo onder de indruk dat ik bijna vergat te filmen!
Wat gaat er met de film gebeuren?
Het doel van de promotiefilm is om vliegveld Hoogeveen (weer) op de kaart te zetten als een vliegveld waar het voor iedereen goed toeven is. Dus niet alleen maar voor een tussenstop om even goedkoop te tanken. Uiteraard krijgt de promotiefilm een plekje op de website van het vliegveld. Wellicht komen er in de toekomst meer video’s die wat dieper ingaan op de verschillende onderwerpen, die in de promotiefilm aan de orde komen.