fbpx
IncidentenNieuwsOnderwerpen

VNV: privacy waarborgen in medische database piloten

EASA, de Europese veiligheidsorganisatie voor de luchtvaart, gaat een database met medische informatie van piloten opzetten. Pilotenvakbond VNV vindt dat het waarborgen van de privacy voorop moet staan.

Steven Verhagen, VNV
Steven Verhagen, VNV
VNV voorzitter Verhagen zegt tegen Up in the Sky: “De VNV is geïnformeerd over het voornemen van EASA om een database op te zetten met medische informatie van piloten in Europa. Eén van de belangrijkste aspecten in dit voornemen is het waarborgen van de privacy van vliegers en het beschermen van deze informatie zodat deze niet in verkeerde handen valt. De correcte uitwerking en toepassing van een dergelijke database is essentieel en kent vele mogelijke problemen naar de toekomst toe van deze beroepsgroep.”

Pilot support

Verhagen geeft tevens aan dat het dwingender implementeren van een andere aanbeveling belangrijker is voor VNV: “namelijk het opzetten van een zogenaamd pilot support en reporting systeem. Een dergelijk systeem hoort ook binnen het safety management systeem van alle luchtvaartmaatschappijen en zorgt ervoor dat vliegers, collega’s en familie op non-punitieve wijze meldingen kunnen doen. De primaire intentie is het helpen van vliegers met bepaalde problemen. Het just culture principe staat hierbij voorop.” Een dergelijk systeem is volgens de VNV vele malen effectiever dan het opzetten van een medische database.

Database

Met het opzetten van de database wil EASA het makkelijker maken om medische informatie van piloten te raadplegen. Het beter toegankelijk maken van medische info was één van de aanbevelingen van de Franse onderzoeksraad na de crash van vlucht 4U9525 van Germanwings.

De veiligheidsorganisatie loopt wel tegen problemen met de informatiebeveiliging op; dit is aan de lidstaten zelf om te regelen. In Groot-Brittannië wordt aan artsen gevraagd of zij verdachte uitkomsten willen melden. In Duitsland is dat niet het geval. De taskforce die over de database gaat, wil een balans vinden tussen de privacy van de patiënt en de veiligheid van de passagiers. EASA heeft al laten weten dat het de zaken rond de databeveiliging overlaat aan de Europese Commissie.

Germanwings

Volgens het Franse onderzoek pleegde de co-piloot zelfmoord door het toestel tegen een berg te laten vliegen. Hij had al langere tijd psychische problemen en was niet ‘fit to fly’ verklaard. Doordat hij dit niet bij zijn werkgever meldde, kon hij toch vliegen. De psychiaters die hem behandelden, mochten door hun beroepsgeheim de maatschappij niet inlichten. Een andere aanbeveling was het verbeteren van psychologische testen, dat is bij veel maatschappijen al gebeurd.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button