NieuwsOnderwerpVliegtuigtype & -bouwer

“Comac ARJ-21 krijgt geen goedkeuring FAA”

De ARJ21 wordt niet goedgekeurd voor de Amerikaanse markt. De FAA geeft geen typecertificaat af. Dit meldt Reuters.

De eerste exemplaren van het toestel, geproduceerd door de Chinese bouwer Comac, moeten op korte termijn worden geleverd aan low-cost Chengdu Airlines. De Chinese autoriteit CAAC certificeert het toestel wel.

Dat certificaat wordt lang niet door alle landen erkend. Het toestel kan nu alleen vliegen in China en in een paar landen in Afrika en Zuid-Amerika. Een FAA certificaat zou een grotere markt geopend hebben, hoewel het aantal buitenlandse bestellingen volgens Reuters nog niet hoog ligt.

De FAA zou het certificatieproces van de CAAC vijf jaar gevolgd hebben om te kijken of de Chinese autoriteit het toestel kon certificeren. Door bureaucratische -en technische problemen zou de FAA afgehaakt zijn. Bronnen rond Comac zeggen dat de Amerikanen bewust de hakken in het zand zetten om politieke en economische redenen. “Ze waren te star en vertraagden onnodig. Hoe groter de vertraging, hoe groter de schaamte voor de Chinezen”, zegt één van de bronnen.

Een bron bij de CAAC zegt echter tegen Reuters dat er nog steeds samengewerkt wordt met de FAA. De Amerikaanse autoriteit wijst de geruchten ook van de hand. Volgens een woordvoerder was het niet de bedoeling dat de huidige versie van het toestel gekeurd zou worden, maar een afgeleide daarvan. Comac zou een nieuw toestel plannen wat wel aan de eisen van de FAA voldoet. Mogelijk wordt ook de C919 aangeboden om te keuren. De FAA kan de toestellen ook op een later moment nog keuren.

EASA

Een andere optie is EASA te vragen om de toestellen te certificeren. Reuters schrijft dat een goedkeuring van één van beide organisaties wel een vereiste is om het programma als geslaagd te kunnen bestempelen. EASA heeft nog niets gehoord uit China. “We weten niet of en zo ja wanneer de Chinese autoriteiten ons zullen benaderen”, zegt een woordvoerder.

China wil met de toestellen meedoen op het wereldtoneel tussen Airbus en Boeing. Met een toestel dat alleen in China mag vliegen, wordt dat een lastig verhaal.

 

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol en komt er graag. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button