Boeing en Norwegian hebben overeenstemming bereikt over de levering van negentien B787-9 Dreamliners. Het is de grootste bestelling van een Europese maatschappij voor het toestel ooit.
Norwegian heeft ook nog tien opties genomen. Met de toestellen wil de low-cost maatschappij het long-haul routenetwerk flink uitbreiden. Er wordt nu gevlogen met acht B787-8’s en er waren al elf B787-9’s besteld. Met de nieuwe bestelling komt de Dreamliner vloot op bijna 38 toestellen.
“This order of 19 new Dreamliners is a major milestone and enables Norwegian to offer a wide range of new routes to consumers worldwide. The order is also essential to further strengthening the company in the global competition,” zegt Bjørn Kjos, Norwegian’s CEO. “After two years of operating low-cost long-haul flights, our load factors have averaged in the nineties, which proves the demand for affordable flights between Europe and the US and Europe and Asia. Future growth and competiveness in the long-haul market depends on the fuel-efficient, state-of-the art 787 Dreamliner. Not least, the Dreamliner offers the best passenger experience.”
Norwegian zei eerder pas vliegtuigen te bestellen als de problemen met het uitstel van het krijgen van landingsrechten in de VS is opgelost. Voor zover bekend is dit probleem nog niet opgelost. Norwegian vliegt op 130 bestemmingen en heeft ook negentig B737-800’s in de vloot.
Kwartaalcijfers
Bijna tegelijkertijd met de order maakte Norwegian ook de kwartaalcijfers voor het derde kwartaal bekend. De maatschappij vervoerde in drie maanden 7,7 miljoen passagiers, een toename van negen procent. De loadfactor kwam uit op 91 procent, voor Norwegian een recordhoogte. De brutowinst kwam uit op 87 miljoen euro. Vorig jaar draaide de carrier 43 miljoen euro winst in het derde kwartaal.
Long-haul
Met name op Londen Gatwick waren meer passagiers. Daar opereert Norwegian zowel short-haul routes door Europa als de long-haul verbindingen naar de VS. De lange afstanden hadden vijftien procent meer passagiers. Volgens CEO Kjos laat de groei het belang van de long-haul operaties zien. “Hier zien we het meeste potentieel om te groeien, zodat we als bedrijf kunnen concurreren op een wereldmarkt met veel competitie.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!