Transaero mag vanaf komende maandag niet meer vliegen. De Russische luchtvaartautoriteit Rosaviatsia schorst de licentie van de carrier. Dit meldt Flightglobal.
De afgelopen twee weken werd de maatschappij tegen het licht gehouden door de autoriteiten. Op basis van het onderzoek is de conclusie dat Transaero niet de mogelijkheden heeft om er financieel weer boven op te komen en de normale operatie te betalen. Dit geeft Rosaviatsia naar eigen zeggen voldoende reden om het ‘operating certificate’ in te trekken. Naast de financiën zijn er ook zorgen over de veiligheid en de rechten van de passagiers.
Financiën
De financiële problemen kunnen volgens de luchtvaartautoriteit ook de sim-trainingen voor piloten en het onderhoud in gevaar brengen. De tweede carrier van Rusland had bij het uitspreken van het faillissement, op 3 oktober, een schuld van 67 miljard roebel, ongeveer 900 miljoen euro.
De Russische luchtvaart verkeert in een lastige periode. De roebel verliest veel waarde ten opzichte van bijvoorbeeld de euro, waardoor vliegen voor Russen duurder wordt. Hierdoor schrappen veel Europese maatschappijen routes naar Rusland.
Onduidelijkheid
Wat precies de stand van zaken rond Transaero is, is niet helemaal helder. Begin oktober werd bankroete maatschappij aangeboden aan Aeroflot, voor één roebel. Beide partijen hadden een akkoord over de overname, maar Aeroflot trok zich ter elfder ure terug.
Gisteren werd bekend dat de eigenaar van S7, ook een concurrent van de maatschappij, een meerderheidsbelang wil nemen. Vladislav Filew doet dit volgens Aero Telegraph om te voorkomen dat Aeroflot een te groot monopolie krijgt.
In de twee weken dat Rosaviatsia onderzoek deed, was er niet veel duidelijk over de toekomst van de maatschappij. In hoeverre die duidelijkheid er is nu S7 een groot belang wil nemen, blijft tegelijkertijd ook afwachten.