fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpen

“IAG neemt mogelijk Finnair over”

IAG is weer op overname pad, vlak nadat Aer Lingus is ingelijfd. Skift.com heeft sterke aanwijzingen dat het om Finnair gaat.

Het moederbedrijf van Iberia, British Airways en Vueling breidde vorige maand nog uit met Aer Lingus, maar dat is niet genoeg. “Onze ambities reiken verder dan Aer Lingus”, zegt topman Willy Walsh tegen Bloomberg. Een eventuele overname moet bijdragen aan een goede positie van de holding. Welke maatschappijen het bedrijf zou willen overnemen wordt uit IAG kanalen niet gezegd. “We kunnen middelen verplaatsen binnen de groep en airlines kunnen focussen op hun dagelijkse werk. We oriënteren ons nu”, aldus Walsh.

Luchtvaartwebsite Skift.com denkt dat IAG Finnair gaat overnemen. De hoogste commerciële baas (CCO) van Finnair heeft tijdens een bijeenkomst in Helsinki gehint dat Finnair zich klaarmaakt op een overname. Dit zou snel afgerond kunnen worden. Deze veranderingen bij Finnair zou een overname makkelijker maken voor IAG. CCO Järvinen: “I’d highlight the importance of joint ventures, especially since we joined the joint venture between BA and JAL on the Japan traffic, and also on the Atlantic with American, BA and Iberia,” Järvinen said. “The real value for the companies and the financial benefits comes from joint ventures. At least, that’s how we see it at Finnair based on a two year experience.” Zowel IAG als Finnair hebben geprofiteerd van de samenwerking.

Op de Japanse routes is 10% van de verkochte tickets via BA en JAL gegaan. Dit was de stimulator om een vierde route naar Japan te openen. De CCO voegt eraan toe dat Finland volledig afhankelijk is op deze routes van de Russische overvlieg afspraken.

Consolidatie

Järvinen heeft het tijdens de discussie in Helsinki meerdere keren over consolidatie (groter wordende bedrijven, vaak door overnames, red). “Als er consolidatie komt, zullen we een manier moeten vinden daarin mee te gaan”. Later zegt hij: “We richten onszelf op het aantrekkelijk maken van Finnair. Er is geen reden dat te verbergen. Onze taak is een goede winstgevendheid te hebben zodat we aantrekkelijk zijn als mogelijke consolidatie verder gaat.”

Golfmaatschappijen

Finnair gaat niet klagen over de golfmaatschappijen. “It is survival of the fittest. If we focus our time on complaining [about Gulf carriers] that won’t take us anywhere”, zegt Järvinen. “The Gulf carriers are there to stay. We need to become focused on building our platform, so that our platform through Helsinki, especially to North Eastern Asia, is competitive.” Met de komst van de A350’s gaat Finnair de routes naar noordoost Azië flink uitbreiden. Door de strategische ligging van Finland kent de maatschappij korte vliegtijden naar die regio. Up in the Sky zag tijdens de inaugurele vlucht van de A350 op Schiphol bijna alleen maar Japanners onder de passagiers.

Wanneer dat platform klaar moet zijn wordt aan de CCO gevraagd. Een exact antwoord geeft hij niet maar hij zegt wel dat een overname pas zal komen als het platform in gereedheid is gebracht. Een overname binnen vijf jaar acht hij wel binnen de mogelijkheden liggen.

Aer Lingus

Met de overname van Aer Lingus door IAG was een kleine 1,4 miljard euro gemoeid. Onder andere grote concurrent Ryanair moest een deel van haar belangen afstaan. De deal ging uiteindelijk door toen Walsh wees op het creëren van extra banen in Dublin. In zijn visie kan de Ierse hoofdstad een belangrijke schakel worden voor trans-atlantische vluchten. Op Londen Heathrow is een tekort aan slots; op Dublin zijn die nog wel beschikbaar.

[su_box title=”Up in the Sky:”]IAG heeft als het ware de derde baan van Heathrow gekocht op Dublin. Daarmee is het verzekerd van vluchten naar Noord-Amerika. Ander onderdeel van IAG is Iberia die een groot aandeel heeft op vluchten naar Zuid-Amerika.

Als IAG Finnair over zou nemen heeft het een hub in Helsinki met een zeer sterk (Finnair-)netwerk naar een belangrijk deel van Azië, onder andere China en Japan.[/su_box]

✈️ Ontvang 20.000 Flying Blue Miles met een American Express kaart

Vraag een American Express Gold creditcard aan en ontvang daarbij tijdelijk 20.000 Flying Blue miles. Ter illustratie: een KLM-vlucht Amsterdam-Berlijn begint momenteel al vanaf 4.500 miles, exclusief belastingen. Lees de voorwaarden alvorens de kaart aan te vragen.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button