Duitsland staat Etihad toe hun code op airberlin vluchten te plaatsen tot 15 januari. Hiermee is tijd gewonnen om de onderhandelingen over de bilaterale overeenkomst tussen Duitsland en de Verenigde Arabische Emiraten voort te laten gaan.
Vrijdagochtend forceerde Etihad een beslissing door Duitsland voor de rechter te dagen. Dezelfde dag was de uitspraak dat Etihad toestemming heeft de codeshares te blijven uitvoeren tot tenminste 8 november. Die avond kwam de regering met een verklaring dat ze tot 15 januari de codeshares toestaat. Wat daarna gebeurt hangt af van onderhandelingen.
De regering benadrukt in een verklaring dat het is om de Duitsers met geboekte tickets niet te benadelen. De verlenging is eenmalig.
Aangeklaagd
Het dispuut gaat over 29 van de 65 codeshares die Etihad en airberlin hebben. De Duitse luchtvaartautoriteit (LBA) moet alle vluchtschema’s goedkeuren. Er wordt onder andere gekeken of de schema’s voldoen aan de bilaterale afspraken die gemaakt zijn. Normaal is dit niet meer dan een formaliteit, en afgelopen jaren was er ook nooit een probleem wat betreft de Etihad-codeshares. Dit jaar stak de LBA echter een stokje voor een deel van de codeshares.
Luchtvaartexpert Hans de Jong over de verschillende mogelijkheden van verdragen: “Onder het Nederlandse regime (ASA’s) behoeft de marketing carrier (in dit geval Etihad) geen onderliggende traffic rights, mits de routes waarop de codeshare betrekking heeft maar gedekt zijn. Of dat in het Duitse geval ook zo is weet ik niet. Het zou best kunnen zijn dat onder het Bilaterale luchtvaart akkoord dat Duitsland heeft afgesloten met Verenigde Arabische Emiraten het wel zo is dat de onderliggende traffic rights voor de marketing carrier benodigd zijn. Air Berlin heeft als operating carrier de benodigde traffic rights wel. In dat geval kan de Duitse regering de codeshare tegenhouden.”
Etihad Airways zei vrijdag niet langer kon wachten tot de Duitse overheid een beslissing neemt over het al dan niet goedkeuren van een codeshare van Etihad Airways op vluchten van airberlin naar 29 bestemmingen in Europa, de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten. Op die vluchten zijn al meer dan 82.000 reizen geboekt door passagiers. Om een besluit af te dwingen stapte de maatschappij naar de administratieve rechtbank van Braunschweig.
Belangen
De Jong: “Elke aanvraag mag rekenen op het respecteren van termijnen waarbinnen overheden een beslissing moeten nemen. Als de Duitse overheid dat dus niet doet heeft Etihad gelijk als ze naar de rechter stappen om een beslissing af te dwingen. Dat zou in Nederland ook (kunnen) gebeuren. Ik sluit niet uit dat er sprake is van traineren om Lufthansa te beschermen, aangezien zij ook in AEA verband het meest actief zijn tezamen met AF in de lobby tegen de Gulf carriers.”
In het verleden keurden de Duitse autoriteiten zeven keer vluchtschema’s van Etihad Airways goed, waaronder alle codeshare-overeenkomsten met airberlin sinds 2012. De 29 vluchten waar geen toestemming voor werd gegeven zijn vluchten van en naar Berlijn. Airberin is de grootste partij op Berlijn met 33% van de passagiers. Van oudsher heeft Lufthansa een beperkt netwerk vanaf de hoofdstad. Het gaat om short-haul vluchten, vooral naar de hubs Frankfurt en Munchen. Lufthansa heeft aangegeven zich te oriënteren op long-haul vluchten vanaf Berlijn met dochter Eurowings.
airberlin
Etihad heeft airberlin zo goed als gered van de ondergang. De tweede maatschappij van Duitsland draait al jaren slecht. Etihad heeft een belang van bijna 30% in airberlin en heeft meerdere keren geld in airberlin gestoken om de maatschappij overeind te houden. De vakbonden hebben ‘namens de 8.000 werknemers’ eerder al een brief gestuurd naar de regering om de codeshares wel toe te staan. Het is niet alleen Etihad die codes op airberlin vluchten plaats, andersom is het ook zo. Hierdoor heeft airberlin een breed arsenaal bestemmingen. Etihad profiteert door veel Duitse en VS bestemmingen aan te kunnen bieden. Daarnaast zorgt airberlin voor een deel van de vluchten naar Etihad hub Abu Dhabi.
CEO van Etihad James Hogan is tevreden met de uitspraak: “Since 2012, our codeshare partnership has enabled more than two million passengers to connect between the networks of both airlines. Etihad Airways has delivered 1,365,487 passengers to airberlin, while airberlin connected 645,157 passengers onto flights operated by Etihad Airways.”
De codeshare heeft sinds 2012 airberlin € 252 miljoen opgeleverd. Het stoppen daarvan zou voor het komende jaar € 140 miljoen kosten, aldus de maatschappijen. Het stoppen van de overeenkomst zou volgens Etihad het einde van airberlin kunnen betekenen. Dit zou een grote kans zijn voor Lufthansa/Eurowings, maar ook Ryanair en easyJet kunnen profiteren. Airberlin heeft veel short-haul routes die de budgetcarriers over zouden kunnen nemen. Beide bedrijven zeggen uit te willen breiden in Duitsland.
—
Hans de Jong is als columnist en expert verbonden aan Up in the Sky. Voor Nederland sloot hij ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken. De Jong is onafhankelijk luchtvaartconsultant en helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren. Bovendien is hij voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist.