Delta Airlines stapt in april 2016 uit de lobbyorganisatie voor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, Airlines4America. Dit melden diverse media.
De maatschappij vertrekt omdat er een verschil van mening ontstaat over de wijze waarop de luchtverkeersleiding moet worden vormgegeven. De belangenorganisatie wil dat de verkeersleiding in private handen komt, maar Delta is daar fel tegen. De carrier vreest volgens USA Today dat de privatisering ten koste gaat van het verbeteren van de luchtvaart. Dat is uiteindelijk het doel van de privatisering.
Daarnaast zegt een woordvoerster van de maatschappij dat het lidmaatschapsgeld van de A4A beter besteed kan worden. “Het geld kan geïnvesteerd worden in onze werknemers en in methoden die wij efficiënter vinden om in Washington te communiceren”, stelt ze.
Volgens Nicholas Calio, CEO van A4A, heeft het vertrek geen gevolgen voor de focus van de organisatie. “We werken samen met onze leden en de groepen die zij bedienen. We zijn het sterkste als we met één mond spreken.”
Lobbyorganisaties
De laatste maanden komen er wereldwijd barstjes in de verschillende lobbygroepen. De officiële Europese evenknie van de A4A, de AEA (Association of European Airlines) boette sterk aan slagkracht in na het vertrek van British Airways, Iberia, Airberlin en Alitalia.
Vijf grote Europese carriers zouden een eigen lobbyorganisatie, in de wandelgangen de A4E (Airlines for Europe) genaamd, willen oprichten. Die vijf hebben vervoeren samen inmiddels meer passagiers dan de AEA