• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Air France-KLM neemt SAS over

    04/10/2023

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Column Goof Bakker: kleine grote Orlandini
Column

Column Goof Bakker: kleine grote Orlandini

Goof BakkerBy Goof Bakker29/10/2015Updated:28/08/20202 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Ik heb een jaar of tien geleden met hem in één lift gestaan, in een congresgebouw waar een conferentie aan de gang was over luchtvaart. Inderdaad een opvallend kleine man.

Herinnering twee: mijn vader, die in de jaren vijftig van de vorige eeuw bij de KLM werkte, sprak altijd met grote bewondering over hem.

Tamelijk logisch, trouwens, die bewondering. Orlandini stond vijftien cruciale jaren aan het roer van onze nationale luchtvaartmaatschappij. Precies in de tijd waarin het vliegtuig een vervoermiddel van de massa werd.

Daarvoor was het vliegtuig voornamelijk een glanzend vehikel voor de elite. Filmsterren en wereldleiders vlogen. Kennedy. Frank Sinatra. En Oe Tanth. Die vlogen. Anderen niet.

De gewone man had net de auto in het vizier gekregen, maar reed nog grotendeels op de Kreidler, de Zündapp en de Berini. Een eigen caravan werd als een luxe gezien. Opeens vloog Mies met haar Karabies met een vliegtuig naar Mallorca, in de zomer. En ging zelfs op visite bij haar twintig jaar eerder naar Canada geëmigreerde zusje. Met een vliegtuig. Het vliegtuig van meneer Orlandini.

Dat de KLM uit die periode tot speler van wereldformaat tevoorschijn kwam, moet wel aan zijn leiderschap te danken zijn geweest. Want de airline van nauwelijks vijftien miljoen Nederlanders groeide harder dan die van veel grotere landen. Lufthansa en Air France groeiden proportioneel, de KLM groeide altijd groter. Misschien dat hij zich later daarom ook zo verzette tegen die fusie. Helaas had hij niks meer te vertellen.

Helemaal zeker was ik trouwens niet, daar in die lift, daar in dat congresgebouw. Sergio was al jaren van de TV-journaals verdwenen. De keer daarvoor zag ik hem nog in zwart-wit, zeg maar.

“U bent toch meneer Orlandini?”, vroeg ik daarom voor de zekerheid. Hij antwoordde vriendelijk, met trots en een humoristische twinkeling in zijn ogen: “Ja dat klopt! U weet wel, van de KLM!”.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Goof
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Related Posts

Air France-KLM neemt SAS over

04/10/2023Redactie

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023Redactie

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Air France-KLM neemt SAS over

04/10/2023

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?