Ondanks de positieve kwartaalcijfers van Air France-KLM en Lufthansa donderdag, moeten de bedrijven nog steeds snijden in de kosten om te kunnen concurreren. De goede kwartaalcijfers waren het gevolg van lage brandstofprijzen en sterke vraag in het zomerseizoen. Lufthansa heeft de winstverwachting voor het hele jaar omhoog bijgesteld naar tussen de 1.75 en 1.95 miljard euro. Het bedrijf verwacht de hoogste operationele winst ooit.
Desondanks daalden de aandelen van de luchtvaartgroepen na het bekend worden van de resultaten. Handelaren zijn bezorgd over de voortdurende geschillen met vakbonden over de bezuinigingsprogramma’s die de bedrijven doorvoeren. Johannes Braun, analist van Commerzbank zei tegen Bloomberg: “Gezien de zeer concurrerende aard van de luchtvaartmarkt, zijn structurele veranderingen en eigen maatregelen van veel groter belang dan gunstige marktomstandigheden op korte termijn”.
Werknemers
De kostenverlaging waarnaar de beide luchtvaartmaatschappijen strijden zijn van belang om te kunnen concurreren met low-cost carriers, zoals Ryanair en easyJet, de golfmaatschappijen en andere concurrenten op de long-haul routes. De positieve resultaten maken het volgens analisten moeilijk tegenover het personeel om het bezuinigen voort te zetten.
De CEO van de International Airlines Group Willie Walsh, ontving ooit lof voor het bezuinigen bij British Airways en Iberia. Het verschil is dat hier de markt destijds zwak was en Iberia moeite had om te overleven. Dit is een contrast met Lufthansa waar in achttien maanden verschillende stakingen waren en Air France, waar onderhandelingen uit de hand liepen en het bestuur letterlijk moest vluchten voor het personeel.
Bij Lufthansa concludeerde donderdag de pilotenvakbond dat het eigen merk de grootste reden was voor het winstresultaat. De bond stelde Lufthansa een deadline om voor zondag met een verbeterd aanbod voor arbeidsomstandigheden te komen.
Schaduwzijde
Lufthansa en Air France KLM waarschuwden bij het bekendmaken van de cijfers meteen dat door tijdelijke factoren een gunstig resultaat ontstond, maar dat de strijd om de ticketprijzen alleen maar toeneemt. Financieel directeur van Air France-KLM Pierre-Francois Riolacci zei: “Dit kan zo niet lang doorgaan, op zijn minst niet omdat we nog geen helder beeld hebben op het winterseizoen waar we een toename zien in het luchtvaartaanbod op Europese long-haul en intra-Europese routes”.
Bij Lufthansa maakte de CEO Carsten Spohr bekend dat het bedrijf jaarlijks 700 miljoen euro extra aan kosten krijgt vanwege inflatie en extra uitgaven door luchthavengelden. De verbeterde resultaten dit jaar waren vooral het gevolg van de beperkte groei, waarmee de positieve cijfers werden getemperd.