Een A321 van het Russische MetroJet is gecrasht in de Sinaï woestijn. Egyptische officials melden aan persbureau AP dat er geen overlevenden zijn.
Het toestel was onderweg van Sharm el-Sheik naar Sint-Petersburg. De A321 (EI-ETJ) verdween om 4:13 uur UTC van de radar, 23 minuten na take-off. Voor het verdwijnen werd een daling van 5.000 voet waargenomen op de data van Flightradar24. Vlucht 7K 9268 ging van een hoogte van 33.000 voet naar 28.000 voet. In het laatste datacontact gaf het toestel door met 6.000 voet per minuut te dalen.
Bevestigd
Het ministerie van de Egyptische premier bevestigt de crash. Egypte heeft een crisiswerkgroep opgericht om de reddingsactie te coördineren. Het toestel zou enkele uren later gevonden zijn en is in tweeën gebroken en ‘compleet vernietigd’. Er zijn vijf luchtvaartexperts naar de rampplek gestuurd. Het grootste deel van het toestel is tegen een rots geklapt.
Zwarte dozen
Al Jazeera meldt dat de zwarte dozen gevonden zijn. Officials zeggen tegen Reuters dat het nog te vroeg is om te speculeren over een oorzaak. “I now see a tragic scene. A lot of dead on the ground and many died whilst strapped to their seats. The plane split into two, a small part on the tail end that burned and a larger part that crashed into a rock. We have extracted at least 100 bodies and the rest are still inside.”
Het Kremlin verklaart dat er een pre-flight inspectie is uitgevoerd en dat er niets afwijkende geconstateerd werd.
De berichten die uit Egypte komen zijn niet geheel eenduidig. Waarschijnlijk waren er 217 passagiers aan boord en 7 crew. Een (wat oudere) A321 kan maximaal 220 passagiers vervoeren en dat is ook de configuratie waar MetroJet haar vijf A321’s in heeft uitgerust. Er zijn al meer dan 100 lichamen geborgen, waaronder vijf kinderen. In totaal waren er zeventien kinderen aan boord.
Airbus zegt in een reactie op de hoogte te zijn van de mediaberichten. De bouwer zegt dat het toestel 56.000 vlieguren heeft in bijna 21.000 vluchten. Het toestel is 18,5 jaar oud en is oorspronkelijk geleverd aan MEA – Middle Eastern Airlines. Via onder andere Onur Air en Saudia is het bij MetroJet uitgekomen die er sinds mei 2012 mee vliegt.
#7K9268 Victims have the same right on clarification like #Mh17 pic.twitter.com/pcJmKPfrnp
— eric (@eos_ua) 1 november 2015
Pix appears to be underside of starboard wing attached to midsection #7K9268 – how close to nose or tail? @thatjohn pic.twitter.com/pngT9TeJT0
— Michael Wm. Denis (@MWmDenis) 1 november 2015
Looping playback of #7K9268. Last data recorded at 04:13:22 UTC https://t.co/RlcJTpDHwI pic.twitter.com/fb2aDxPUBw
— Flightradar24 (@flightradar24) 31 oktober 2015
Flight #7K9268 was descending with about 6000 feet per minute just before signal was lost
https://t.co/RlcJTpDHwI pic.twitter.com/T4Wq78bhyi
— Flightradar24 (@flightradar24) 31 oktober 2015
Lees alles over de MetroJet A321 vliegramp in ons dossier.
Airbus
Foto’s
Playback
Meer